وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

آذربایجان شرقی در فهرست استان های پرخطر بر اثر خشکسالی

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رییس جمهوری، قرار گرفتن آذربایجان شرقی در ردیف استان های پرخطر بر اثر خشکسالی را خواستار شد.
محمدحسین فرهنگی در این نامه با اشاره به خسارات هنگفت خشکسالی به اراضی کشاورزی استان، تصریح کرده است: با توجه به کاهش شدید بارش برف و باران در اواخر سال گذشته و فصل کنونی و خسارات سنگین این پدیده طبیعی به کشاورزی، لزوم بازنگری در فهرست استان های پرخطر خسارت دیده امری لازم و ضروری است.
وی نوشته است: در این زمینه وزارت کشور ضمن بازنگری و حذف بارندگی های کمتر از پنج سانتی متر که بارندگی غیرموثر می باشد، نسبت به احقاق حقوق کشاورزان این منطقه اقدام نماید.
فرهنگی، با اشاره به قطب بودن کشاورزی آذربایجان شرقی در کشور، یادآور شده است: در حال حاضر بسیاری از فعالان بخش کشاورزی و باغداران استان متحمل خسارات سنگین و جبران ناپذیری بر اثر خشکسالی شده اند که جبران این خسارات توجه بیش از پیش دولت را می طلبد.

لغو سخنرانی لاریجانی در جامعه مدرسین

سخنرانی رییس مجلس شورای اسلامی به دلیل کسالت و انجام شیمی درمانی فرزندش لغو شد.

مسئول روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز درحاشیه برگزاری این اجلاسیه در جمع خبرنگاران گفت: قرار بود در این اجلاسیه محمود احمدی نژاد به صورت رسمی و با حضور خبرنگاران سخنرانی کند، اما بنابر اعلام دفتر نهاد ریاست جمهوری برنامه سخنرانی وی بدون حضور خبرنگاران و عکاسان انجام خواهد شد.

گل پور افزود: خبر سخنرانی رییس جمهور در این مراسم پس از اتمام از طریق سایت ریاست جمهوری اعلام خواهد شد.

مسئول روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه تصریح کرد: همچنین سخنرانی علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز به دلیل کسالت و انجام شیمی درمانی فرزندش لغو شده است.

شایان ذکر است، بعداز ظهر امروز آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام و آیت الله هاشمی شاهرودی رییس قوه قضائیه در این اجلاسیه سخنرانی خواهند کرد

هشدار آیت‌الله مکارم درباره جناحی شدن روحانیت

یکی از مراجع عظام تقلید وحدت و اتحاد روحانیت را مورد تاکید قرار داد و گفت: اختلاف و پراکندگی هم ردیف صاعقه‌ها و زلزله‌های ویرانگر است.
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی امروز در دومین روز اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد که در سالن قدس مدرسه عالی امام خمینی (ره)در حال برگزاری است، در سخنانی با بیان اینکه اسلام در دنیای امروز در حال پیشرفت و توسعه است، گفت: قرائن و شواهد حاکی از آن است که اسلام به سرعت در دنیا در حال پیشرفت است و همه باید قدمی برای شتاب بخشیدن به این پیشرفت بردارند.

وی تاکید کرد: دنیای امروز از شعارهای دروغین دنیای مادی خسته‌ شده‌ است و به همین دلیل آمادگی پذیرش یک مکتب آسمانی را دارد.

استاد حوزه علمیه قم، تصریح کرد: امروز در دنیا دروغ‌هایی نظیر حقوق بشر، آزادی و مبارزه با تروریست از سوی سران استکباری عنوان می‌شود و آنها لیستی را به عنوان لیست گروه‌های حامی تروریست برای خود تهیه کرده‌اند و در هر سال حامیان منافع خود را از این لیست خارج می‌کنند و آنهایی که مستقل بوده و مزاحم دستیابی به منافعشان می‌شوند را در این لیست قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه دروغ‌ها و بحث‌های غیرمنطقی دنیا را خسته کرده است، افزود‌: به همین دلیل اسلام و مکتب اهل بیت به سرعت در حال گسترش است.

آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح نکاتی که روحانیت در شرایط کنونی باید به آن توجه داشته باشد، پرداخت و یادآور شد: در شرایط کنونی استقلال روحانیت به عنوان حافظان نظام باید حفظ شود و روحانیت باید مستقل بوده و این استقلال سبب می‌شود تا نهاد روحانیت به عنوان یک نهاد مردمی در مشکلات یاور نظام باشد.

وی در ادامه وحدت و اتحاد روحانیت را مورد تاکید قرار داد و گفت: اختلاف و پراکندگی هم ردیف صاعقه‌ها و زلزله‌های ویرانگر است و بنابر آیات و روایات مسئله اتحاد و وحدت در اسلام حرف اول را می‌زند.

این مرجع تقلید ادامه داد: ما در هر کجا که آثار وحدت را مشاهده کردیم به پیروزی دست یافتیم و در هر کجا که از وحدت فاصله گرفتیم با شکست مواجه شدیم.

وی در ادامه تصریح کرد: مردم باید بدانند که علما با هم متحد هستند و اهداف مشترک را دنبال می‌کنند، مبادا در یک شهر و استان میان علما فاصله باشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی نظام‌مند شدن برنامه‌های حوزه‌های علمیه و روحانیت را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید امروز کلیه مسائل در ارتباط با روحانیت ضابطه‌مند شود و البته این مسئله به معنای ضابطه دولتی و حکومتی نیست و منظور یک ضابطه درون‌گروهی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مسئله نظارت بر چاپ کتاب تاکید کرد: در هر هفته در قم 200 کتاب به چاپ می‌رسد و بنابر اعلام مسئولان اداره کل ارشاد قم در هر سال 16هزار عنوان کتاب در این شهر چاپ می‌شود و به همین دلیل باید نظارت بر چاپ کتاب‌های دینی توسط نخبگان حوزوی انجام شود.

استاد حوزه علمیه قم به چاپ کتابی با عنوان عدم تحریف‌پذیری قرآن اشاره کرد و بیان داشت:‌ در درون این کتاب مطالبی در تحریف قرآن نوشته شده است و خوشبختانه این کتاب به سرعت جمع‌آوری شد.

وی در ادامه به اهمیت پاسخگویی به شبهات اشاره کرد و گفت: امروزه 4هزار سایت اینترنتی بر ضد شیعه و اسلام فعالیت می‌کنند و روحانیت باید با اقدامات خود بتواند جوانان را در برابر این مسائل بیمه کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی تقویت حوزه‌های علمیه، جذب جوانان به حضور در مساجد، دعوت مردم به حضور در صحنه‌های مربوط به نظام اسلامی از جمله انتخابات و راهپیمایی‌ها و تقویت ارتباط با مردم را از سوی روحانیت مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: روحانیت باید برای حفظ وحدت تلاش کند و اگر روحانیت جناحی شود، دیگر نمی‌تواند در میان مردم وحدت ایجاد کند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه روحانیت باید در برابر مسائل خلافی که واقع می‌شود، حساسیت نشان دهد، تاکید کرد: در روزهای اخیر فردی که سابقه حوزوی نیز داشته اعلام کرده که قرآن زاییده فکر پیامبر است و با صراحت در برابر صدها آیه قرآن مجید ایستادگی کرده است و متاسفانه در برابر این مسئله اعتراضات بسیار کم و محدود بود.

وی اضافه کرد: باید در برابر چنین مسائلی به صورت عمومی اعتراض شود و اگر ما سکوت کنیم در آینده هزینه‌های سنگینی را باید پرداخت کنیم.

استاد حوزه علمیه قم به نقش جامعه مدرسین اشاره کرد و افزود: جامعه مدرسین نیز باید بیشتر در مسائل اسلامی نقش‌ آفرین و فعال باشد

ناطق‌نوری: کاندیدای ریاست جمهوری نیستم

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز گفت: برای انتخابات ریاست جمهوری دهم کاندیدا نمی‌شوم و برنامه‌ای برای کاندیداتوری ندارم.

علی‌اکبر ناطق‌نوری عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به انتخابات دهم ریاست جمهوری گفت: کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم نیستم و هیچ برنامه‌ای برای آن ندارم.

وی با اشاره به سخنان اخیر برخی اصلاح‌طلبان که وی را اصلاح‌طلب تندرو خوانده بودند، گفت: من اصلاح طلب تندرو نیستم و از شهید بهشتی پیروی می‌کنم و معتقدم که یک جناح به تنهایی نمی‌تواند کشور را اداره کند و نیروهای متدین از همه گروه‌ها که به چهار اصل اسلام، انقلاب، امام و رهبری پایبند هستند باید با یکدیگر تعامل داشته باشند و کشور را اداره کنند.

هشدار علی لاریجانی به آمریکا

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به سران کاخ سفید گفت: اگر به رفتار گذشته خود با ملت ایران ادامه دهند و از گذشته عبرت نگیرند، ملت ایران شرایط آمریکا در منطقه را تغییر خواهد داد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که عصر امروز در جمع اعضای حزب موتلفه اسلامی در مجموعه بهارستان سخن می‌گفت، استقامت هوشمندانه برای حزب کیان اسلام و منافع ملی کشور را از اصول اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران دانست.

وی با اشاره به تحرکات جدید آمریکا و اروپا علیه کشورمان خاطر نشان کرد: اگر غربی‌ها از تجربیات گذشته عبرت نگیرند و دچار اشتباه محاسباتی دیگر شوند با پهلوانی مواجه خواهند شد که اندیشه‌ جهاد و شهادت را در منطقه دوام بخشیده‌اند و آن گاه است که باید بساط خود را برای همیشه از منطقه برچینند

اسامی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

لیست اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جلسه دیروز شعب نهایی شد.

محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، اسامی 23 عضو این کمیسیون را به شرح زیر اعلام کرد:

1- حداد عادل، نماینده تهران
2- رضا آشتیانی عراقی، نماینده قم
3- بیژن نوباوه، نماینده تهران
4- سیدعلی حسینی، نماینده نیشابور
5ـ علی مطهری، نماینده تهران
6- سیدرضا اکرمی، نماینده تهران
7ـ اسدالله بادامچیان، نماینده تهران
8ـ سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز
9- ستار هدایتخواه، نماینده بویراحمد و دنا
10ـ سیدمحمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر
11ـ بهروز جعفری، نماینده سمیرم
12ـ سیدعلی طاهری، نماینده گرگان و آق قلا
13ـ سیدجلال یحیی‌زاده فیروزآبادی، نماینده تفت و میبد
14ـ فاطمه رهبر، نماینده تهران
15- حمید رسایی، نماینده تهران
16ـ روح‌الله حسینیان، نماینده تهران
17ـ جواد آرین‌منش، نماینده مشهد
18ـ علیرضا دهقان نماینده ایذه
19ـ حسن ملک‌محمدی، نماینده دامغان
20ـ مصطفی کواکبیان، نماینده سمنان
21- سنایی، نماینده نهاوند
22ـ احمدرضا دستغیب
23ـ ولی اسماعیلی، نماینده گرمی

میرتاج‌الدینی با اشاره به این‌که اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم از دیدگاه‌های سیاسی و فرهنگی متنوعی هستند، گفت: قطعا کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم از بهترین و قوی‌ترین کمیسیون‌های مجلس خواهد بود.

کمیسیون اقتصادی مجلس نهایی شد

در ادامه بررسی موضوع تکمیل کمیسیونها در مجلس با در نظر گرفتن اولویت دوم نمایندگان ترکیب کمیسیون اقتصادی مجلس نیز مشخص شد.

الیاس نادران نماینده تهران، غلامرضا مصباحی مقدم نماینده تهران، مصطفی مطورزاده نماینده خرمشهر، عبدالرضا ترابی نماینده گرمسار، حسن خسته بند نماینده بندر انزلی، شکور اکبرنژاد نماینده تبریز، شهباز حسن پور بیگلری نماینده سیرجان و بردسیر، کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا، روبرت بگلریان نماینده ارامنه جنوب، یوسف قاسمی کولک نماینده لاهیجان و سیاهکل، جهانبخش محبی نیا نماینده میاندوآب، سید ناصر موسوی نماینده فلاورجان، صمد مرعشی نماینده رودبار، ارسلان فتحی پور نماینده کلیبر، فرهاد دلق پوش نماینده آستارا، سید علی موسوی جرف نماینده آبادان، احد خیری نماینده بستان آباد، یوسف نجفی نماینده مراغه و عجبشیر، فخرالدین حیدری نماینده سقز و بانه، پیمان فروزش نماینده زاهدان، سید مصطفی ذوالقدر نماینده بندرعباس، جمشید انصاری نماینده زنجان و طارم و محمدرضا خباز نماینده کاشمر 23 عصو کمیسیون اقتصادی مجلس هستند.

جمعی از اعضای حزب موتلفه اسلامی با رییس مجلس دیدار کردند

رییس مجلس شورای اسلامی در این دیدار با اشاره به مقام والای شهدا ی حزب موتلفه اسلامی گفت : در مسیر مبارزات می توان افرادی را دنباله رو و افراد نادری را پیشرو خواند و کسانی که سرنوشت ساز هستند بسیار اندکند که در سنت اسلامی به دلیل مبانی فکری این نمونه اندک نیست .

وی تصریح کرد: در سنت اسلامی هیچ چیز به اندازه مرگ آگاهانه اهمیت ندارد و آنهایی که براین امر واقفند، وظایف خود را می شناسند و مجاهدین فی سبیل الله از آن دسته اند .

لاریحانی افزود : مجاهدین فی سبیل الله در سرنوشت ملت تاثیر می گذارند و چون از مرگ آگاهند ، نزد مردم و خدا دارای ارج و قرب هستند .

وی تاکید کرد : باید تاسف خورد که در فرهنگ غالب دنیا این موضوع مورد غفلت واقع شده و باعث تاسف مضاعف است آن چیزی که جامعه اسلامی باید به آن افتخار کند در زبان دیپلماسی امروز به عنوان ترور نامیده می شود ، تا آنجا که امروز از حزب الله لبنان می خواهند دست از اعمال به اصطلاح تروریستی بردارند ، در حالی که در جنگ 33 روزه لبنان با تمام قوا به ملت لبنان ظلم شد.

رییس مجلس در ادامه اظهار داشت : پس از آنکه حزب الله توانست در برابر قدرت رژیم صهیونیستی اسراییل بایستد و آن را شکست دهد ، سعی کردند جلوی آبروریزی آن را بگیرند .

وی با اشاره به توطئه های اخیر آمریکا در لبنان گفت : مصلحت اندیشی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان موجب شد تا میان شیعه و سنی اختلاف نیافتند و قدرت حزب الله بیش از پیش درک شود.

علی لاریجانی در خصوص وقایع عراق نیز گفت :جمهوری اسلامی موفق شده وضعیتی بوجود آورد تا آمریکایی ها نتوانند به اهداف خود در عراق برسند .

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود : آگر آمریکایی ها اشتباهات محاسباتی گذشته را نادیده بگیرند و تحرکاتی بر علیه ایران انجام دهند با ملتی بزرگ مواجه خواهند شد که می بایست بساط خود را از منطقه برچینند .

وی افزود : استقامت هوشمندانه برای حفظ کیان کشور از اصول مردم ایران است و ما امیدواریم که راه شهدا ی عزیزمان چراغی باشد تا تغییراتی که در منطقه بوجود می آید موجب خیر بشریت گردد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت : برخی فکر می کنند احزاب با تفکر ولایی همساز نیست ولی حقیقت ماجرا این است ، احزابی در کشور بودند که قوام داشتند و احزابی که منافع کشورهای دیگر را دنبال می کردند ، لیاقت قوام را نداشتند .

وی تاکید کرد : تفکر احزابی که با تفکر ولایی همسو نیست ، تفکری اشتباه است و باید گفت که اگر یک نظم مردمی برای اداره حکومت همراه با یک فکر تئوریک باشد ، اداره کشور را تسهیل می کند.

نمایندگان مجلس هشتم با احمدی نژاد دیدار می کنند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه هفته آینده اولین دیدار رسمی خود را با محمود احمدی نژاد برگزار خواهند کرد.
گفته می شود تعدادی از نمایندگان مجلس هشتم قصد دارند تا در این دیدار پرسشهایی را درحوزه مسایل و مشکلات اقتصادی از دکتر احمدی نژاد بپرسند.

یکی از نمایندگان مجلس که نخواست نامش فاش شود گفت: مشخص ترین سوالی که نمایندگان از رییس جمهور در این جلسه دارند این است که در دو سه سال ریاست جمهوری چه کاری در حوزه اقتصادی و برای رفع مشکلات معیشتی مردم انجام داده است

وضعیت نهایی اعضای کمیسیون های مجلس هشتم

پس از گذشت 23 روز ازآغاز به کار هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی و بحث ‌هایی پیرامون بیش از حد نصاب بودن تقاضا برای عضویت در برخی کمیسیون‌ها نظیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تایید هیات رییسه اعضاء کمیسیون‌های انرژی، عمران ، کشاورزی ،آیین نامه داخلی ، برنامه، بودجه و محاسبات،امنیت ملی وسیاست خارجی و آموزش و تحقیقات رسمی و نهایی شدند.

به گزارش ایسنا، در نامه کمیسیون انرژی به هیات رییسه مبنی بر اعلام نتیجه انتخابات این کمیسیون که به امضای کاتوزیان رسیده است، آمده است: در اجرای ماده (49) آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، این کمیسیون در تاریخ 27 خرداد با حضور 21 نفر از اعضای خود تشکیل و نسبت به انتخاب اعضای هیات رییسه کمیسیون اقدام لازم را به عمل آورد، که نتیجه آن به شرح ذیل تقدیم می گردد:

1-رییس: حمیدرضا کاتوزیان با 12 رای

2-نایب رییس اول: حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدناصر موسوی با 14 رای

3-نایب رییس دوم: ناصر سودانی با 12 رای

4-مخبر: سیدعلی ادیانی‌راد با 11 رای

5-منشی اول: موید حسینی صدر با 15 رای

6-منشی دوم: حسن شبانپور با 12 رای

همچنین نماینده شهرضا و عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس اعلام کرد که اعضای کمیسیون بهداشت و درمان در حالی مشخص شدند که تعیین هیات رییسه به جلسه یکشنبه هفته آینده این کمیسیون موکول شد.

عوض حیدرپورشهرضایی ، با اعلام این که تمامی اعضای این کمیسیون پزشک هستند، گفت: امیدوار رضایی نماینده مسجدسلیمان، لالی و هفتگل، سیدشهاب‌الدین صدر نماینده تهران، حسین حسنی بافرانی نماینده نایین، سیامک مره صدق نماینده اقلیت‌های مذهبی کلیمی، سیدعلیرضا مرندی نماینده تهران، انوشیروان محسنی بندپی نماینده نوشهر و چالوس، اکبر زنجبرزاده نماینده اسدآباد، علی کاییدی نماینده ملاوی و پلدختر، علی‌اصغر حسنی نماینده لارستان، حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان، بشیر خالقی نماینده خلخال و کوثر، مسعود پزشکیان نماینده تبریز، حسن تامینی لیچایی نماینده رشت، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مشهد، عبدالعزیز جمشیدزهی نماینده سراوان، محمدجواد نظری‌مهر نماینده کردکوی و ترکمن، عبدالجبار کرمی نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران، شاهرخ رامین نماینده دماوند و فیروزکوه، محمدرضا رضایی نماینده جهرم و فارس و عوض حیدرپور شهرضایی نماینده شهرضا هستند.

در ادامه تکمیل اعضاء کمیسیون‌های مجلس در نامه‌ی کمیسیون عمران به هیات رییسه که به امضای علی اکبر آقایی رسیده، آمده است: در اجرای ماده‌ی (49) آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون عمران در جلسه‌ی روز دوشنبه مورخ 27 خرداد نسبت به انتخاب هیات رییسه کمیسیون برای سال اول اقدام و با رای مخفی، با ورقه رای به عمل آمد، که نتیجه آن به شرح زیر اعلام می‌گردد:

1- رییس: علی‌اکبر آقایی با 12 رای،

2- نایب رییس اول: محمدحسین مقیمی با 13 رای،

3- عنوان نایب رئیس دوم: امین شعبانی با 7 رای،

4- مخبر: ابوالقاسم رحمانی با 7 رای،

5- منشی اول: حمیدرضا پشنگ 14 رای

6- مهرداد بائوج لاهوتی با 11 رای

همچنین در هفته جاری ترکیب هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی مشخص شد.

در نامه این کمیسیون به هیات رییسه مجلس که به امضای عباس رجایی رسیده، آمده است:

در اجرای ماده‌ی (49) آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در جلسه‌ی روز دوشنبه مورخ 27 خرداد نسبت به انتخاب هیات رییسه کمیسیون برای سال اول اقدام و با رای مخفی، با ورقه رای به عمل آمد، که نتیجه آن به شرح زیر اعلام می‌گردد:

1- رییس: عباس رجایی با 11 رای،

2- نایب رییس اول: احمدعلی کیخا با 12 رای،

3- نایب رییس دوم: کاظم فرهمند با 6 رای به قید قرعه،

4- مخبر: محمدمهدی افشاری با 8 رای،

5- منشی اول: سیدعلی‌محمد بزرگواری با 16 رای،

6- منشی دوم: جلال محمودزاده با 12 رای

در ادامه تکمیل ترکیب کمیسیون‌های مجلس ، ترکیب هیات رییسه کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مشخص شد.

در نامه این کمیسیون به هیات رییسه مجلس که به امضای مفتح رسیده، آمده است: در اجرای ماده (49) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اولین جلسه کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی روز یکشنبه 16 خرداد با حضور 13 نفر تشکیل گردید ونسبت به انتخاب هیات رییسه آن با ورقه و رای مخفی، اخذ رای به عمل آمد که نتیجه به شرح زیر اعلام می‌گردد:

1.رییس: محمدمهدی مفتح

2.نایب‌رییس اول: کاظم جلالی

3.نایب رییس دوم: انوشیروان محسنی بندپی

4.مخبر: عزت‌الله یوسفیان ملا

5.منشی اول: عزت‌الله دهقانی

6.منشی دوم: امین شعبانی

همچنین یک عضو هیات رییسه مجلس از نهایی شدن اعضای کمیسیون اقتصادی خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا میرتاج الدینی درگفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبر گزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که سید مصطفی ذوالقدر ،‌انصاری و خباز از جمله اعضایی هستند که روز گذشته مصوب شد در کمیسیون اقتصادی به عضویت در‌آیند اعضای نهایی این کمیسیون را به شرح زیر اعلام کرد:

مصباحی مقدم، نادران، مطور زاده، ترابی، خسته بند، اکبرنژاد، حسن پور بیگلری، دلخوش، بیگلریان، قاسمی،‌محبی نیا، سید ناصر موسوی، مرعشی، فتحی پور، فرهاد دلق پوش، سید علی موسوی، احد خیری، یوسف نجفی، فخرالدین حیدری،‌پیمان فروزش ، سید مصطفی ذوالقدر،‌انصاری و خباز.

میرتاج الدینی همچنین از مشخص شدن اعضای کمیسیون فرهنگی در جلسه‌ِ روز گذشته روسای شعب و هیات رییسه خبر داد.

این عضو کمیسیون فرهنگی در گفت وگو با ایسنا،‌ اظهار داشت: ‌علی مطهری (نماینده تهران) ، جعفری ،نوباوه ، یحیی زاده ،‌هدایت خواه ، میرتاج الدینی،‌ فاطمه رهبر ، رسایی ، طاهری ، سیدمحمد جواد ابطحی ، روح الله حسینیان ، آرین منش ، حدادعادل، اکرمی ، بادامچیان ، آشتیانی ، علیرضا دهقانی، ملک محمدی، حسینی ، ولی اسماعیلی، مصطفی کواکبیان، مهدی ثنایی و دستغیب از اعضای کمیسیون فرهنگی هستند.

همچنین در راستای تکمیل اعضاء کمیسیون‌های مجلس هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مشخص شد.

در نامه این کمیسیون به هیات رییسه مجلس که به امضای بروجردی رسیده، آمده است: ‌در اجرای ماده‌ی (49) آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس شورای اسلامی، اولین جلسه‌ی کمیسیون در ساعت 9 صبح روز چهارشنبه 29 خرداد با حضور 23 نفر تشکیل گردید و نسبت به انتخاب هیات رییسه آن با ورقه و رای مخفی، اخذ رای به عمل آمد.

نتیجه به شرح زیر اعلام می‌گردد:

1- رییس: علاءالدین بروجردی (23 رای)،

2- نایب رییس اول: اسماعیل کوثری (16 رای)،

3- نایب رییس دوم: حسین سبحانی‌نیا (10 رای)،

4- مخبر: کاظم جلالی (12 رای)،

5- منشی اول: کرمی‌راد (محمد) (17 رای)،

6- منشی دوم: زهره الهیان (17 رای)،

در ادامه تکمیل ترکیب کمیسیون‌ها، هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز مشخص شد.

در نامه این کمیسیون به هیات رییسه مجلس که به امضای رضا عبداللهی رسیده، آمده است: در اجرای ماده‌ی (49) آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس شورای اسلامی انتخابات هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، در جلسه‌ی روز چهارشنبه مورخ 29 خرداد با حضور 22 تن از اعضا برگزار گردید.

نتیجه به شرح زیر اعلام می‌گردد:

1- رضا عبداللهی با 17 رای به عنوان رییس

2- محمدحسین فرهنگی با 12 رای به عنوان نایب رییس اول

3- اصغر گرانمایه‌پور با 8 رای به عنوان نایب رییس دوم

4- محمدمهدی مفتح با 22 رای به عنوان منشی اول

5-هادی قوامی با 10 رای به عنوان منشی اول

6-علی بروغنی با8 رای به عنوان منشی دوم

همچنین اعضا و هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز مشخص شدند.

اسامی اعضای این کمیسیون به این شرح است:

1- دکتر علی عباسپور تهرانی‌فرد، تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر رییس کمیسیون

2- دکتر طیبه صفایی، تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر نایب رییس اول

3- غلامحسین مسعودی ریحان اهر و هریس نایب رییس دوم

4-محمدعلی حیاتی لامرد و مهر مخبر

5- دکتر لاله افتخاری، تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر منشی اول

6- سیدمحمود حسینی دولت‌آبادی، شاهین‌شهر، میمه و برخوار منشی دوم

7- فاطمه آجرلو، کرج عضو

8- مرتضی آقاتهرانی، تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر عضو

9- دکتر اسفندیار اختیاری کستویه یزد، زرتشتیان عضو

10- ضیاءالله اعزازی ملکی، بناب عضو

11- فرهاد بشیری، پاکدشت عضو

12- سید قدرت‌الله حسینی‌پور، گچساران عضو

13- نورالله حیدری ، اردل، فارسان، کیار و کوهنرگ عضو

14-دکتر عزت‌الله دهقانی، درود و ازنا عضو

15- دکتر محمدحسن دوگانی، آغچغلو فسا عضو

16-دکتر علیرضا زاکانی، تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر عضو

17- علیرضا سلیمی، محلات و دلیجان عضو

18- محمدرضا شعبانی، کرمانشاه عضو

19-امیر طاهرخانی، تاکستان عضو

20- اسدالله عباسی، رودسر و املش عضو

21- علی کریمی فیروزجایی، بابل عضو

22- سید کاظم موسوی، اردبیل، نیر و نمین عضو

23- سعدالله نصیری قیداری، زنجان و طارم عضو

احضار وزیر کشور عراق به مجلس برای ادای توضیح درباره منافقین

محمود المشهدانی گفت : وزیر کشور ، پنجشنبه برای ادای توضیح در این باره در مجلس عراق حاضر می شود.

اعضا و فراکسیون های مجلس نمایندگان عراق ، اخراج گروهک منافقین از کشورشان را خواستار شدند.

اعضای مجلس عراق شامل فراکسیون های ائتلاف یکپارچه ملی ، همبستگی کردستان ،جبهه توافق و العراقیه و اعضای مستقل مجلس ، نشست اخیر این گروهک در استان دیاله عراق ،آن را بشدت محکوم کرده و خروج فوری این گروهک تروریستی را از عراق خواستار شدند.

عباس البیاتی ازفراکسیون ائتلا ف یکپارچه ملی گفت : ضروری است که وزیران امنیتی عراق به مجلس فراخوانده شوند و درباره حضور غیر قانونی این گروهک در عراق توضیح دهند.

عبدالکریم السامرایی از حزب اسلامی عراق نیز پیشنهاد داد، وزیر کشور به مجلس فراخوانده شود تا درباره وضعیت این گروهک در عراق و فعالیت های تروریستی آن توضیح دهد.

شماری از اعضای مجلس ازکوتاهی دولت عراق در متوقف کردن فعالیت های این گروهک تروریستی انتقاد کردند.

محمود عثمان ازهمبستگی کردها هم گفت : گروهک منافقین اکنون تحت حمایت آمریکایی ها در جنوب عراق فعالیت های خود را توسعه داده اند.

وی افزود : کسانی که به نام نمایندگان عشایر جنوب درنشست اخیر منافقین شرکت کرده بودند ، با دستور آمریکا به این نشست دعوت شدند.

یکی از اعضای مجلس نیز گفت : بسیاری از شرکت کنندگان در این نشست افراد متهم به ارتکاب جرایم و تحت تعقیب دولت عراق هستند.

اعضای مجلس عراق گفتند: این گروهک تروریستی در نشست خود ، پا را فراتر از حد خود گذاشتند و در امور سیاسی و امنیتی عراق دخالت کرده است.

محمود عثمان از حزب همبستگی کردستان گفت : این گروهک، تروریستی است و تاکنون دولت و مجلس عراق چند مصوبه برای اخراج آنها از عراق صادرکرده است ،اما به علت مخالفت آمریکایی ها، تاکنون این گروهک در عراق ماندگار شده است.

وی افزود : تنها حامی منافقین در عراق آمریکایی ها هستند و از این گروهک منافقین به عنوان ابزار دشمنی خود با جمهوری اسلامی ایران بهره می برند

یکشنبه، اولین جلسه مشترک دولت و مجلس

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: اولین جلسه مشترک دولت و مجلس در رابطه با طرح تحولات اقتصادی رئیس‌جمهور روز یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود.

حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان در مجلس امروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: روز یکشنبه هفته آینده دولت و مجلس ساعت 18 جلسه مشترکی در رابطه با طرح تحولات اقتصادی که مدنظر رئیس‌جمهور است، جلسه خواهند داشت.

وی افزود: در این جلسه رئیس‌جمهور در مورد این طرح توضیحاتی را به نمایندگان ارایه خواهد داد و نمایندگان نیز دیدگاههای خود را در این خصوص بیان خواهند کرد.

حاجی بابایی اظهار داشت: هنوز مکان این جلسه به طور قطعی تعیین نشده است ولی به احتمال زیاد این دیدار در محل ریاست جمهوری برگزار شود.

خاتمی: نیاز به نامه‌نگاری ندارم

به دنبال انتشار خبری مبنی بر ارسال نامه ا‌ی از سوی سید محمد خاتمی به 13 نفر از شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی کشور جهت کسب تکلیف برای شرکت در دهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری، در برخی خبرگزاری ها، رییس جمهور سابق کشورمان این خبر را به تکذیب کرد و نادرست خواند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت:« من چه نیازی به نامه‌نگاری دارم، همه‌ی افراد با من صحبت می‌کنند و من هم می‌توانم با تمام افراد صحبت کنم.»

وی تاکید کرد:« من نامه‌ای ننوشتم.»

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که، آیا تصمیمی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری آینده دارید؟ گفت:« هنوز تصمیم نگرفته‌ام و نیازی به این نامه‌نگاری‌ها برای تصمیم‌گیری نیست.»

گفتنی است، یک خبرگزاری صبح امروز با انتشار خبر نامه نگاری خاتمی به برخی چهره ها، حتی توانسته بود نام برخی گیرندگان نامه خاتمی را کشف کند!

تذکرات نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی کشور

علی لاریجانی" رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه تذکرات نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی را قرائت کرد.
به گزارش روز یکشنبه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" این تذکرات به این شرح است:
- تذکر حسینی صدر نماینده خوی به وزیر آموزش و پرورش در خصوص تسریع در جذب آموزشیاران نهضت سواد آموزی با سابقه بیش از 60 ماه.
- تذکر یحیی زاده فیروز آباد نماینده تفت و میبد و اولیا نماینده یزد و صدوق به وزیر آموزش و پرورش در خصوص تسریع در پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته در سال 86 بصورت نقدی .
- تذکرات سلیمی نماینده محلات و دلیجان به وزیر آموزش و پرورش در خصوص تسریع در پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته و به وزیر بازرگانی در خصوص لزوم نظارت کافی بر قیمتها و رفع نگرانی مردم .
- تذکرات زنجانی نماینده نقده و اشنویه به وزیر بازرگانی در خصوص لزوم خرید شکر تولید داخلی موجود در انبارهای کارخانجات و پرداخت مبلغ آن و به وزیر رفاه و تامین اجتماعی در خصوص تسریع در پرداخت بهای چغندرخریداری شده از چغندرکاران شهرستان های نقده و اشنویه با توجه به گذشت 2 سال .
- تذکر مطورزاده نماینده خرمشهر به وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص تسریع در نصب دستگاه سی تی اسکن بیمارستان ولی عصر(عج) و تامین پزشکان مورد نیاز بخصوص در اورژانس بیمارستان .
- تذکرات احمدی بیغش نماینده شازند به وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص پیگیری درمان مجروحان حادثه شهرک صنعتی شازند؛ به وزیر نفت در خصوص لزوم جذب نیروهای بومی برای صنایع نفتی پتروشیمی و پالایشگاه موجود در منطقه شازند؛ به وزیر صنایع و معادن در خصوص لزوم رسیدگی به علت حادثه شهرک صنعتی بازنه شازند و به رئیس جمهور در خصوص دستور پیگیری رفع گرانیهای اخیر بخصوص در مورد مواد غذائی و کاهش گرفتاریهای مردم بخصوص روستائیان .
- تذکرات میرتاج الدینی نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر به وزیر صنایع و معادن در خصوص لزوم اجرای دستور رییس جمهور در خصوص تامین بودجه تیم ماشین سازی تبریز از قانون یکدرصد سهم ورزش از سود کارخانجات و به وزیر آموزش و پرورش در خصوص لزوم بیمه نمودن معلمان حق التدریسی و رفع مشکلات عدیده آنان بخصوص حقوق تابستانی آنان .
- تذکرات مرعشی نماینده رودبار به وزیر راه و ترابری در خصوص تعیین تکلیف وضعیت 11 کیلومتر باقی مانده از آزاد راه قزوین به رشت و به وزیر نیرو در خصوص تخصیص اعتبار ویژه برای خرید زمینهای پشت سد شهربیجار رودبار .
- تذکر مسعودی ریحان نماینده اهر و هریس به وزیر نیرو در خصوص رسیدگی به قطعی برق شهرستانهای اهر و هریس .
- تذکر دوگانی آغچغلو نماینده فسا به وزیر نیرو در خصوص چاره اندیشی برای جبران خسارات ناشی از خاموشی ها ، تغییر نوسانات و افت شدید ولتاژ برق در استان فارس بخصوص شهرستان فسا .
- تذکر فلاحت پیشه نماینده اسلام آبادغرب و تجری نماینده قصرشیرین،سرپل به وزیر نیرو در خصوص پیگیری رفع خاموشی های مکرر در استان کرمانشاه و لزوم قطع صادرات و فروش برق به کشورهای خارجی در شرایط کنونی .
- تذکرات حیدری نماینده سقز و بانه، حسینی نماینده قروه، کرمی و شعبانی نمایندگان سنندج و دیواندره، محمدی نماینده مریوان و سروآباد و مرادنیا نماینده بیجار به وزیر نیرو در خصوص رسیدگی به علت قطعی های مکرر و چند ساعته برق در استان کردستان؛ به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص تعیین تکلیف وضعیت بیمه کارگزاران مخابرات روستایی و به رئیس جمهور در خصوص دستور رسیدگی به علت عدم احتساب استان کردستان در فهرست استانهای متضرر شده بر اثر خشکسالی .
- تذکر زمانی نماینده کنگاور و صحنه، فلاحت پیشه نماینده اسلام آبادغرب و شعبانی نماینده سنندج و دیواندره به رئیس جمهور در خصوص دستور پیگیری علل عدم اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری با توجه به انتظارات ایجاد شده درجمع کارمندان دولت .
- تذکر نقوی حسینی نماینده ورامین به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تضمین خرید شیر دامداران شهرستان ورامین و متناسب نمودن قیمت خرید شیر و علوفه دام و لزوم پرداخت خسارت وارده بر اثر تگرگ سال 86 کشاورزان شهرستان ورامین.
- تذکر فروزش نماینده زاهدان به وزیر امور خارجه در خصوص رسیدگی به وضعیت اتباع ایرانی دستگیرشده در آبهای عمان توسط کشورهای عمان و یمن .
- تذکر فلاحت پیشه نماینده اسلام آبادغرب به وزیر نفت در خصوص پیگیری علل تاخیر در اجرای طرح های گازشهری و روستایی اسلام آباد غرب و دالاهو .
- تذکر خباز نماینده کاشمر و بردسکن به وزیر نفت در خصوص رسیدگی به افزایش بیش از حد بهای قبوض گاز با توجه به 2 ماه قطعی آن در منطقه .
- تذکر شهرزاد نماینده اصفهان به رئیس جمهور در خصوص دستور رسیدگی به بلاتکلیفی نظام بانکی در اعطای تسهیلات اشتغال زا بعلت ناهماهنگی وزاری عضو مجمع عمومی بانک ها با بانک مرکزی .
- تذکر فرهنگی نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر به رئیس جمهور در خصوص دستور رسیدگی به اوضاع آموزش و پرورش و تجدید نظر در بخشنامه های اخیر که باعث عدم پرداخت حقوق کارکنان ، بلاتکلیفی تعدادی از آنان و ایجاد مشکل برای بازنشستگان گردیده و دستور بازنگری در فهرست استانهای پرخطر خسارت دیده از خشکسالی و لحاظ نمودن استان آذربایجانشرقی درآن که از قطبهای مهم کشاورزی بوده و خسارتهای سنگینی متحمل شده است .
- تذکرات علیخانی نماینده قزوین، آبیک و البرز به رئیس جمهور در خصوص دستور لحاظ نمودن استان قزوین در ردیف استانهای بحران زده بر اثر بروز پدیده خشکسالی و پایدار نمودن اعتبارات مورد نیاز بخش کشاورزی استان؛ به وزیر نیرو در خصوص لزوم برق رسانی به روستای ساربانک بخش کوهین استان قزوین و به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تخصیص اعتبار و تکمیل طرح های نیمه کاره انتقال آب کشاورزی روستاهای علی آباد ، اویرک و کتکان بخش رودبارشهرستان استان قزوین، رسیدگی عاجل به تصرف اراضی کشاورزی روستای محمودیان بخش بشاریات شهرستان آبیک استان قزوین توسط اداره امور اراضی قزوین و رسیدگی به وضعیت مدیریت منابع طبیعی شهرستان آبیک .
- تذکر میرتاج الدینی، فرهنگی و اکبرنژاد نمایندگان تبریز، اسکو و آذرشهر، قربانی نماینده قائنات، هدایت خواه نماینده بویراحمد و دنا، اکرمی و غفوری فرد نمایندگان تهران، ری، شمیرانات و اسلام شهر، آرین منش نماینده مشهد و کلات، مسعودی ریحان نماینده اهر و هریس، سبحانی نیا نماینده نیشابور، محبی نیا نماینده میاندوآب و شاهین دژ، آشتیانی عراقی نماینده قم و دهقان نماینده دورود و ازنا به وزیر امور خارجه در خصوص لزوم بکارگیری ظرفیت های دیپلماسی آن وزارت برای بازگردان سفیر سابق ایران در اردن که به بهانه واهی در انگلیس تحت الحفظ نگهداری شده و اخطار به انگلیس در صورت تحویل ایشان به آمریکا به قطع روابط و اخراج سفیر آن کشور .

لاریجانی: تخطی از قوانین مجلس، عین بی‌عدالتی

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر نمایندگان با ایشان مسیر قوای دیگر مشخص است هر گونه تخطی از قوانین مجلس را مستوجب عقوبت و خلل در سنت و نظم الهی و عین بی عدالتی خواند.

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز یکشنبه پیام رهبر انقلاب در افتتاح مجلس هشتم را سند مهمی برای مشخص کردن مبانی فعالیت مجلس توصیف و خاطر نشان کرد: در تحقق دو عنصر اصلی پیشرفت و عدالت مماشات نخواهیم کرد و با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر نمایندگان با ایشان مسیر قوای دیگر نیز مشخص است و هرگونه تخطی ازقوانین مجلس نه تنها مغایربا قوانین جاری کشور ومستوجب عقوبت است بلکه خلل در سنت و نظم الهی و عین بی عدالتی محسوب می شود.

لاریجانی افزود: توصیه‌های این مرجع عالیقدر را ارج می نهیم و آن را برگرفته از رازهای نهفته در سنت اسلامی اولیای دین می پنداریم لذا اهمیت آن را در مراودات رسمی و شکلی خلاصه نمی کنیم بلکه آن را منبعث از جوهره دینی نظام دانسته و به نظر ما عمل به آن سعادت را در پی خواهد داشت.

وی گفت : نگاه رهبر انقلاب از جهتی مسئولیتی سنگین بر دوش نمایندگان قرار می دهد که در اقدامات خود همیشه سنجشی خدایی داشته باشند و شغل خود را در عرفیات جاری امروز فانی نکنند و باید تلاش کنیم مجلس را نماینده جریان پاسخگویی به نیازهای ملت در راستای مسئولیت الهی قرار دهیم.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: اشاره رهبر انقلاب بر تدابیر میان قوه ای جهت حل اختلاف دیدگاه ها و سلایق مبتنی بر قانون اساسی و بهره گیری از دیدگاه مفسران قانون اساسی و آراء نخبگان ما را مصمم تر می کند که با متدولوژی مشخص همکاری قوا را نظم ببخشیم.

لاریجانی خاطر نشان کرد : پاک زیستن و عمل شفاف نمایندگان در ایفای وظایف خویش یعنی قوانین جامع و تعدیل ناپذیر و کارشناسی شده و ناظر بر مشکلات مردم و نظارت روشن مبنای عمل مجلس هشتم قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه با اشاره به سفر خاویر سولانا به ایران با تاکید بر اینکه ایران از حل و فصل موضوع هسته ای در مسیر مذاکره استقبال می کند بیان داشت : ما متذکر می شویم که خواست ملت ایران مطابق با نظامات بین المللی است و کشورهای قدرتمند نباید در مقابل ایران دارای تئوری نسیان باشند که این وقت گذرانی خواهد بود.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه مجلس دراستیفای حقوق ملت با هوشیاری حضور دارد اضافه کرد: بسته پیشنهادی 1+5 در مجلس بررسی خواهد شد.

لاریجانی در خاتمه شهادت سربازان اسلام، بخارایی، امانی، صفارهرندی و نیک نژاد را گرامی داش

پاسخ محکم رئیس مجلس به اعتراض بی‌دلیل فاطمه آلیا

رئیس مجلس در پاسخ به تذکر فاطمه آلیا نسبت به تصویب اعتبارنامه رضا عبداللهی نماینده ماه‌نشان گفت: هیچ دلیلی بر رد اعتبارنامه ایشان با توجه به تمامی دلایل فرد معترض نمی‌بینیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، در هنگام بررسی گزارش شعبه 13 در خصوص اعتبارنامه رضا عبداللهی منتخب ماه‌نشان در مجلس هشتم، فاطمه آلیا نماینده تهران نسبت به تصویب این اعتبارنامه متعرض شد اما قبل از اینکه وی اعتراض خود را بیان کنند علی لاریجانی در این خصوص توضیحاتی را ارائه داد.

رئیس مجلس خطاب به آلیا گفت: ما قبلا اعتراض شما را شنیدیم، اعتراضات رسیدگی شده و هیچ دلیلی بر رد اعتبارنامه آقای عبداللهی و یا توجیه بر بقای اعتراض متعرض در پرونده نمی‌بینیم لذا دلیلی بر این اعتراض نمی‌بینم.

وی افزود: شما باید اسناد و مدارک خود را ظرف 3 روز به کمیسیون ارائه می‌دادید ولی بنا به اعلام آقای حسینیان رئیس شعبه 13 هیچ گونه‌ اسناد و مدارکی ارائه ندادید و مطابق آئین نامه باید نظر شعبه را بپذیریم لذا من اعتراض شما را مسموع نمی‌دانم چون در زمان خودش به شعبه داده نشده است.

لاریجانی ادامه داد: با این بیانات اگر دوستان موافق هستند ما نظریه شعب را تصویب تلقی کنیم.

پس از اعلام تصویب اعتبارنامه عبداللهی، فاطمه آلیا خواستار تذکر بود که لاریجانی اعلام کرد: اعتراض پس از خاتمه یافتن مسئله و عبور از آن مسموع نیست.

آلیا که همچنین بر دادن تذکر اصرار داشت، گفت: طبق ماده 68 زمانی که من اجازه صحبت خواستم، از موضوع نگذشته بودیم ولی شما اجازه ندادید.

وی افزود: بنده به اعتبارنامه دو نفر از منتخبین مجلس هشتم اعتراض دارم و حضرت عالی در جلسه‌ای که تشکیل دادید گفتید که توافق کنید ولی ساز و کار توافق متاسفانه اجرا نشد.

آلیا یادآور شد: طبق ماده 66 آئین نامه مجلس، شعبه بررسی کننده 24 ساعت قبل باید به معترض اطلاع بدهد که چه زمانی اعتراض مورد رسیدگی قرار می‌گیرد بنده طبق آئین نامه اعتراض خودم را ظرف 3 روز اعلام کردم. در آئین نامه نیز اعتراض را ظرف 3 روز اعلام کرده نه ارائه کلیه مدارک.

نماینده تهران تصریح کرد: وقتی از معترض 24 ساعت قبل از بررسی دعوت ‌کنند که اعتبارنامه فلان شخص فردا بررسی می‌شود کلیه مدارک را فرد معترض 24 ساعت قبل ارائه می‌دهد امابه شهادت دبیر شبعه 13، به من 24 ساعت قبل از بررسی اطلاع ندادند بلکه روزی که از ساعت 8 تا 10 صبح شعبه جلسه داشت در ساعت 35/9 دقیقه زنگ زدند و گفتند خودتان را به شعبه برسانید و وقتی من رسیدم 50/9 دقیقه بود و سر ساعت 10 هم باید جلسه علنی مجلس تشکیل می‌شد.

آلیا اظهار داشت: در آن جلسه به من گفتند مستندات خود را ارائه بدهید و من بعضی از مستنداتم همراهم نبود چون طبق توافق ماده 66 اعمال نشده بود.
وی افزود: در آن جلسه آقای عبداللهی هم پشت در بودند و بعد از اینکه من توضیحاتی را دادم، داخل آمدند و بجای توضیح توجیه کردند و جلسه تمام شد.
آلیا گفت: با توجه به اینکه ساز و کار آن توافق مدنظر انجام نشد بنابراین طبق ماده 68، بنده بر اعتراض خودم باقی هستم.

نماینده تهران در خصوص وارد بودن یا نبودن تذکر خود گفت: نحوه اداره جلسه علنی اینگونه نیست که رئیس مجلس بگویند اعتراض وارد است یا وارد نیست، بلکه مطلق و بدون قید و شرط است و چنانچه به هر دلیل حق یا باطلی، معترض بر اعتراض خودش باقی باشد کمیسیون تحقیق یکبار دیگر برای تنویر افکار عمومی و شفاف شدن موضوع، مدارک را بررسی می‌کند. انشاءالله که در جهت رد ایشان نباشد ولی من از حق قانونی خودم باید استفاده کنم.

علی لاریجانی در پاسخ به آلیا گفت: برای اینکه موضوع در افکار نمایندگان محترم روشن شود لازم است چند نکته را متذکر شوم.

وی اظهار داشت: از ماده 65 تا 71 که در مورد نحوه رسیدگی به اعتبارنامه است، معترض باید ظرف 3 روز افراد اسناد و مدارک و اعتراضات خودش را به شعب بدهند تا رسیدگی شود که آیا این اسناد و مدارک در بررسی‌های شورای نگهبان بوده است یا خیر؟

وی افزود: تا چند روز پیش که از آقای حسینیان رئیس شعبه 13 پرسیدم، هیچ سند و مدرکی به شعبه ارائه نشده بود لذا ما به صرف اینکه یک اعتراض روی پرونده ای در شعبه گذشته شود نمی‌توانیم بسنده کنیم.

لاریجانی تصریح کرد: بررسی کلی مواد 65 تا 71 نشانگر این است که نمایندگان حق دارند نسبت به اعتبارنامه اعتراض مستدلی بکنند که شورای نگهبان رسیدگی نکرده است و خانم آلیا این کار را نکرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از جهت اینکه به شخصیت والای خانم آلیا ارزش والایی قائل هستم خارج از مدار متعارف با ایشان جلسه گذاشتم و خواستم تمام اسناد و مدارک خود را به آقای حسینیان بدهند و ایشان نیز در جلسه اول توافق کردند که اسناد و مدرک خود را به آقای حسینیان بدهند تا ایشان در شعبه به هر تصمیمی که رسیدند از آن تبعیت کنند.

وی افزود: شعبه با بررسی مدارک، نظر تائید نسبت به اعتبارنامه عبداللهی داشت ولی خانم آلیا مجددا اعتراض داشتند و من مجددا جلسه گذاشتم و گفتم که خانم آلیا شما برای حل این مسئله تعهد اخلاقی کردید و در عین حال من از آقای حسینیان خواهش کردم و ایشان مجددا تعهد کردند. آقای حسینیان سابقه قضائی دارند و تمام موارد را بررسی کردند و گفتند اکثر موارد مورد بررسی شورای نگهبان قرار گرفته است و با توجه به اسناد و مدارک و دفاعیات آقای عبداللهی و رسیدگی شورای نگهبان به بیشتر موارد هیچ دلیلی بر رد اعتبارنامه عبد اللهی یا توجیه بقای اعتراض معترض در پرونده مشاهد نشد.

لاریجانی ادامه داد: با روال قانونی است که ماده 65 تا 71 گویاست و خانم آلیا باید در آن فاصله اسناد و مدارک خود را ارائه می‌داد و شعبه رسیدگی می‌کرد. ایشان دو بار تعهد دادند و لذا من هیچ حجتی بر این قضیه نمی‌بینیم و اعتراض شما را هم وارد نمی‌دانم.

سخنان لاریجانی در این خصوص با احسنت احسنت گفتن برخی از نمایندگان همراه شد.

قطع مکرر برق، سوژه اصلی تذکرات امروز نمایندگان

نماینده در تذکرات مکتوب به وزیر نیرو نسبت به قطع مکرر برق اعتراض کرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس در جلسه علنی امروز ، تذکرات مکتوب نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

سید جلال یحیی زاده و اولیا نمایندگان تفت و یزد نسبت به تسریع در پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته در سال 86 به صورت نقدی ، به وزیر آموزش و پرورش تذکر دادند.

همچنین علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان نیز در خصوص لزوم نظارت کافی بر قیمت ها و رفع نگرانی مردم به وزیر بازرگانی تذکر مکتوب داد.

علی حسنلویی نماینه نقده هم در تذکری دیگر به وزیر بازرگانی بر لزوم خرید شکر تولید داخلی موجود در انبارهای کارخانجات تاکید کرد.

محمد احمدی بیغش نماینده مردم شازند در مجلس هشتم هم نسبت به رقم گرانی های اخیر به خصوص گرانی مواد غذایی و کاهش گرفتاری های مردم به محمود احمدی نژاد رئیس جمهور تذکر داد.

محمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز نیز درتذکری مکتوب به وزیر صنایع و معادن لزوم اجرای دستور رئیس جمهور در مورد تامین بودجه تیم ماشین سازی تبریز از قانون یک درصد سهم از سود کارخانجات را خواستار شد.

مسعودی ریحان نماینده اهر و هریس در مجلس هشتم نیز در تذکری به وزیر نیرو به رسیدگی به قطعی برق تاکید کرد.

دوگانی نماینده فسا نیز در تذکری جداگانه در مورد چاره اندیشی برای جبران خسارات خاموشی ها و تغییرات نوسانات افت شدید ولتاژ برق در استان فارس به فتاح وزیر نیرو تذکر مکتوب داد.

همچنین به اساس تذکر دیگر فرهاد شجری نماینده قصر شیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب و فلاحت پیشنبه نماینده اسلام آباد غرب برای پیگیری رفع خاموشی مکرر برق در استان کرمانشاه و لزوم قطع صادرات برق و فروش آن به کشورهای خارجی در شرایطی کنونی به وزیر نیرو تذکر دادند.

گفتنی است حیدری، شعبانی، کرمی، محمدی و حسینی نمایندگان استان کردستان هم در تذکری مشترک در مورد رسیدگی به علت قطع مکرر برق و قطعی چند ساعته آن در استان کردستان وزیر نیرو تذکر مکتوب دادند.

جواد زمانی و فلاحت پیشه نمایندگان کنگاور واسلام آباد غرب نسبت به دستور رسیدگی و پیگیری علل عدم اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری با توجه به انتظارات به وجود آمده در بین کارمندان دولت به احمدی نژاد رئیس دولت تذکر دادند.

پیمان فروزش نماینده زاهدان هم رسیدگی به وضعیت اتباع ایرانی دستگیر شده در آب های عمان توسط کشورهای عمان و یمن را خواستار شد و در این رابطه به وزیر امور خارجه تذکر داد.

تصمیم تازه درباره سهمیه بنزین خودروها

ستاد مدیریت حمل ونقل و مصرف سوخت ابهام های سهمیه بندی بنزین در دوره چهارم را برطرف کرد.

قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت کشور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر درباره قطع سهمیه بنزین خودروهای تولید داخل دارای حجم موتور بیش از2000 سی سی گفت: براساس تصمیم ستاد،‌ این موضوع فقط خودروهای سواری شخصی را که از سال 1382 به بعد شماره گذاری شده اند شامل می شود.

سیدرضا فاطمی افزود: درخصوص خودروهای وارداتی دارای حجم موتور بیش از 2000 سی سی هم فقط به آنهایی که بعد از سال 1382 وارد کشور شده اند و غالبا گران قیمت هستند ، سهمیه بنزین تعلق نخواهد گرفت.

وی اضافه کرد : خودروهای وارداتی دارای حجم موتور بیش از 1300 سی سی که پیش از سال 1382 وارد کشور شده اند،‌ همچون گذشته سهمیه بنزین دارند.

قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت کشور گفت: درباره این دو مورد ، فقط خودروهای سواری شخصی مدنظر است و خودروی وانت مشمول این مصوبه نیست.

وی افزود: درباره مسافربرهای شخصی دوگانه سوز هم که پیش از این اعلام شده بود در سه ماه تابستان، ماهانه 400 لیتر سهمیه بنزین خواهند داشت ، در نشست دیروز مقرر شد که این سهمیه به 200 لیتر در ماه کاهش یابد ، اما این خودروها در ازای این کاهش، مانند تاکسی های دوگانه سوز مجاز خواهند بود از همه جایگاه های سی ان جی استفاده کنند.

فاطمی گفت: در مجموع در دوره چهارم سهمیه بندی، سهمیه خودروهای عمومی دوگانه سوز، 150 تا 300 لیتر در ماه کاهش یافته و سهمیه بنزین خودروهای عمومی بنزین سوز هم 50 لیتر در ماه کم شده است.

سران کشور به قم می روند


ششمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد، 29 و 30 خردادماه با حضور رئیس مجلس خبرگان رهبری و روسای قوای سه‌گانه در قم برگزار خواهد شد.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روز اول این اجلاسیه سه کمیسیون با موضوع جایگاه روحانیت در کارآمدی نظام، مطالبات و انتظارات متقابل، راهبردها و خط مشی‌ها برگزار می‌شود.

آیت‌الله مرتضی مقتدایی ادامه داد: در این کمیسیون‌ها اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین تنی چند از علمای بلاد شرکت کرده و به بحث و گفتگو می‌پردازند.

وی عنوان کرد: مخبر هر کمیسیون موظف است در روز اجلاسیه عمومی نتیجه هر کمیسیون را مطرح کرده و جمع‌بندی کمیسیون مربوطه را ارائه نماید.

آیت‌الله مقتدایی بر برنامه‌های دومین روز اجلاسیه بیان داشت: روز پنج‌شنبه 30 خرداد ماه دومین روز اجلاسیه با سخنرانی آیت‌الله مکارم شیرازی آغاز خواهد شد و دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، آیت ‌الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت ‌الله هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضاییه به سخنرانی خواهند پرداخت.

مدیر حوزه علمیه قم افزود: آیت ‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز به عنوان سخنران مراسم اختتامیه سخنرانی خواهد کرد و در پایان بیانیه‌ اجلاس قرائت خواهد شد.

آیت‌الله مقتدایی با اشاره به اهمیت برگزاری این اجلاسیه بیان داشت: برگزاری این اجلاسیه‌ها می‌تواند در پیشبرد وحدت میان مسلمانان و همچنین تعامل هر چه بیشتر روحانیت و نظام نقش سازنده‌ ای داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری اجلاسیه در دوره‌های گذشته بیان داشت: برگزاری این اجلاسیه که با موضوع روحانیت و نظام برگزار می‌شود، اثرات بسیار مفیدی در تحکیم ارتباط هر چه بیشتر روحانیون و مسئولان نظام خواهد داشت.

اولین مصاحبه نماینده بازداشتی مجلس هفتم و هشتم

منتخب ملکان در مجلس هشتم اخبار منتشر شده درباره خود را تکذیب کرد و از بررسی این شایعات در دادرسی خبر داد.

به گزارش عصرایران، سلمان خدادادی در حالیکه تا کنون از هرگونه مصاحبه با اصحاب رسانه خودداری کرده بود امروز با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص مسائل مطرح شده درباره بازداشت خود گفت: هیچ ماموری مقابل در خانه مرا دستگیر نکرده و حتی کتبا هم احضار نشده ام.

وی با کذب خواندن مسائل مطرح شده در رسانه ها تاکید کرد: تنها با سفارش دادسرا و حراست مجلس در دادگاه حاضر شدم و چون وثیقه مرا نپذیرفتند یک هفته در بازداشت بودم.

خدادادی در خصوص اعتراض فاطمه آلیا به اعتبار نامه وی گفت: خانم آلیا هیچ سند و مدرکی به شعبه رسیدگی کننده ارائه نکرده است.

وی خاطر نشان کرد: اعتبار نامه من در شعبه 13 رد شده اما تا کنون این پرونده به کمیسیون تحقیق ارجاع نشده است.

خدادادی درباره مطرح نشدن این پرونده در صحن علنی امروز نیز گفت: به دلیل برخی مصلحت ها موضوع در صحن علنی مطرح نشده است وهیئت رئیسه در حال پیگیری موضوع است.

همچنین صبح امروز جمعی از مردم ملکان با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار تائید اعتبارنامه خدادادی بودند.

این افراد با در دست داشتن پلاکارد هایی ضمن حمایت از خدادادی دیدار با آلیا که به اعتبارنامه خدادادی اعتراض کرده است و نمایندگان آذربایجان در مجلس و خبرنگاران را خواستار بودند.

کاندیداتوری احمدی‌نژاد، خاتمی را مصمم می‌کند

در حالی که حدود شش ماه تا آغاز جدی رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری دهم باقی مانده است، گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره کاندیدای اصلاح‌طلبان در این انتخابات مطرح شده است.

یک منبع آگاه در ائتلاف اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک»، با تأکید بر این‌که تاکنون تصمیم‌گیری قطعی درباره حضور یا عدم حضور سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری صورت نگرفته است، این تصمیم را به شرایط انتخاباتی و آرایش رقبا موکول کرد.

وی افزود: تمایل شخصی آقای خاتمی به عدم حضور در انتخابات است و ایشان ترجیح می‌دهد که شخص دیگری از سوی اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان معقول و معتدل کاندیدا شود، اما اگر شرایط به گونه‌ای شکل گیرد که مصالح کشور و مردم ضرورت حضور آقای خاتمی را اقتضا کند، قطعا ایشان به عهدی که با مردم بسته‌اند، وفادار خواهند ماند.

این منبع افزود: ترجیح جناح دولتی این است که با انجام برخی تخریب‌ها و هتک حرمت آقای خاتمی و حتی برخی کاندیداهای بالقوه اصولگرا که مطولب آنها نیستند، وی را از حضور در انتخابات منصرف کرده و جایگاه ایشان را در جامعه تنزل دهند، که البته این اقدامات مانند تخریب‌های دوم خرداد به نفع اصلاح‌طلبان تمام خواهد شد و بر تصمیم آقای خاتمی برای ورود به عرصه انتخابات تأثیر ندارد.

وی تأکید کرد: اگر شرایط انتخاباتی به سمتی پیش رود که چهره کاندیدای جناح رقیب آقای احمدی‌نژاد باشد و آقای خاتمی احساس کند وضعیت داخلی و خارجی کشور پس از انتخابات اصلاح نخواهد شد، ایشان ناگریز به ورود به عرصه انتخابات خواهد بود.

وی درباره گمانه‌زنی‌های مطرح‌شده در مورد کاندیداتوری افرادی چون حجت‌الاسلام کروبی، دکتر عارف، دکتر نجفی و مهندس محمد هاشمی گفت: این گمانه‌زنی‌های زودهنگام، عمدتا از سوی رسانه‌های جناح رقیب برای منحرف کردن اذهان عمومی از کاندیداتوری آقای خاتمی دامن زده می‌شود، و این قطعی است که در صورت حضور آقای خاتمی، کاندیدای مورد اجماع اصلاح‌طلبان، ایشان خواهد بود؛ اما اگر شرایطی به وجود بیاید که حضور آقای خاتمی ضرورت نداشته باشد، طبیعتا گروه‌های اصلاح‌طلب نظرات متفاوتی درباره کاندیداهای ریاست‌جمهوری دارند که باید در این باره بحث شود.

وی در پایان گفت: مصالح مد نظر آقای خاتمی حتی فراتر از مسائل اصلاح‌طلبان است و در صورتی که ایشان احساس کند حتی با حضور چهره‌های معتدل جناح رقیب اصلاح‌طلبان هم یک انتخابات رقابتی شکل می‌گیرد و منافع ملی تأمین می‌شود، راه را برای حضور دیگران هموار خواهد کرد.

مقاله ای مهم درباره رهبر انقلاب

سرمقاله روز گذشته روزنامه جام جم حاوی نکات مهمی بود که مانند محتوای آن کمتر توجهی به آن شد.

در این سرمقاله که به قلم مهدی فضائلی مدیر عامل سابق خبرگزاری فارس نوشته شده آمده است: نوزده سال از آغاز زعامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌گذرد و به جرات می‌توان گفت، تقریبا همه آنچه امروز از توانمندی‌ها و شایستگی‌های ایشان در ذهن‌ها نقش بسته است، محصول برداشت طبیعی از کارآمدی رهبری، طی حدود دو دهه گذشته است.

به بیان دیگر، نه در عرصه بین‌المللی و نه در عرصه داخلی، تلاش و برنامه هدفمندی نه‌تنها برای «تبلیغ» که برای «معرفی» ایشان هم صورت نگرفته است.

دیگران در عرصه بین‌المللی، بایکوت خبری و رسانه‌ای رهبر انقلاب اسلامی را آشکارا به عنوان سیاستی محوری دنبال کرده‌اند، اگر چه اتاق‌‌های فکر، هسته‌های تفکر و نخبگان جهان توانمندی‌ها و قدرت راهبری ایشان را نمی‌‌توانند نبینند و در تحلیل‌های خود به آن تصریح نکنند.در عرصه داخلی هم به ملاحظات گوناگون این مهم انجام نشده است.

عده‌ای از باب حفظ حرمت و عظمت بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره)‌، عده‌ای دیگر به دلیل توقف در امام خمینی و گرایش به نوعی «واقفی‌گری»، عده‌ای هم به سبب نداشتن شجاعت و جسارت لازم و برخی هم به ملاحظات دیگر! البته ممکن است نوعی عادت فرهنگی هم در این زمینه موثر باشد؛ عادتی که همواره ما را مشغول آنچه از دست داده‌ایم می‌کند و غافل از آنچه داریم!

این در حالی است که نه آموزه‌های دینی ما، نه تدبیر و دوراندیشی و نه ضرورت‌های جامعه موید این رفتار نیست. براساس آموزه‌های دینی «امام زمان» موضوعیت دارد و عدم شناخت او (که البته مصداق اتم و اکملش امام معصوم‌ع‌ است)‌ به مرگ جاهلی منجر می‌شود.

در مبانی فقهی ما نیز «زنده» بودن جزو شرایط مرجع تقلید است و علاوه بر این که تقلید ابتدایی از مرجع میت جایز نیست، بقای بر مرجع میت نیز با اذن «مرجع حی» جایز است.

حفظ حرمت و عظمت امام راحل (ره)‌ نیز بهانه‌ای بیش نمی‌تواند باشد؛ چراکه اولا نورانیت، عظمت و شعاع وجودی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را نمی‌توان مورد غفلت قرار داد و ثانیا معنای توجه به رهبر انقلاب اسلامی، بی‌توجهی به مبدا و منشأ انقلاب نیست و نمی‌تواند باشد. علاوه بر این، توجه، تجلیل و معرفی رهبر انقلاب اسلامی، تجلیل و معرفی خمینی بزرگ نیز هست؛ چراکه رهبر کنونی انقلاب اسلامی شاگرد و دست‌پرورده امام راحل (ره)‌ است. ضمنا بستر رهبری ایشان با راهنمایی و گره‌گشایی امام فراهم شده است و سرانجام این که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همواره خود را به پیمودن راه امام و در اهتزاز نگهداشتن پرچمی که امام راحل آن را برافراشت، مفتخر دانسته‌اند.

واقعیت این است که نسل امروز، حداقل به میزانی که باید بنیانگذار انقلاب را بشناسد، نیازمند شناخت هدایت‌کننده فعلی انقلاب هم هست. اگر امروز شاهد برنامه هدفمند بیگانگان در کمرنگ نشان دادن رهبر انقلاب اسلامی هستیم همین برای ایجاد پرسشی در ذهن ما و برنامه‌ریزی هدفمند برای معرفی ایشان در داخل و خارج کافی است.

این را هم بدانیم و می‌دانیم که موضوع، معرفی و تبلیغ «شخص» نیست، بلکه هدف اصلی معرفی و تبلیغ «رهبر جهان اسلام» و «رهبر انقلاب اسلامی» و در لایه‌های عمیق‌تر، معرفی و تبلیغ یک مدل جدید برای اداره جامعه است؛ مدلی مبتنی بر نظریه «ولایت فقیه».

چرا باید از دیدن رهبر انقلاب در حال کوهنوردی تعجب کنیم؟ چرا از شنیدن خبر دیدارهای سرزده ایشان با خانواده معظم شهدا شگفت‌زده می‌شویم؟ چرا برخی دیدگاه‌های ایشان در حوزه‌های گوناگون ادبی، هنری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برای بسیاری بدیع و دور از انتظار می‌نماید؟ چرا نقش هدایتگر و تاثیرگذار معظم‌له در اکثر حوزه‌های متحول‌شده از شعر و مداحی و قرائت‌ قرآن گرفته تا تحولات عظیم علمی در حوزه‌های نانو، شبیه‌سازی، صنایع نظامی و فناوری هسته‌ای باید ناگفته بماند؟ چرا ساده‌زیستی ایشان در حدی که هست، باور نکردنی است؟ و صدها چرای دیگر. اگر مردم زمان امام علی (ع)‌ را به دلیل نشناختن امامشان و تعجب از شهادت او در محراب مذمت می‌کنیم، در قرن بیست و یکم و با این همه رسانه و وسایل ارتباط جمعی، نشناختن و نشناساندن رهبر؛ جامعه مستحق چیست؟

به هر حال 20 سال سکوت و کم‌کاری در این حوزه کافی است. از امروز باید طرحی نو درانداخت و افکار عمومی داخل و خارج را با «رهبر و رهبری انقلاب اسلامی» آشنا کرد

محورهای سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس هشتم

سخنان حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس هشتم دارای محورهای اساسی و قابل توجهی بود.
محورهای اصلی و مهم سخنان مقام معظم رهبری به شرح زیر است.
ایشان در محور اول سخنانشان درخصوص مردم سالاری دینی و جمهوری اسلامی اینگونه فرمودند:
• مردم سالاری دینی مبتنی بر ولایت پروردگار است.
• تکامل معنوی انسان هدف نهایی جمهوری اسلامی ایران است.
• جمهوری اسلامی "فریادی رسا و بلند" در مقابل حرکت کور نظام های سلطه برای پایمال کردن انسانیت و عدالت است.
• درنگاه اسلامی، ولایت مختص پروردگار است و این ولایت تنها از مجاری الهی که در اسلام تعیین شده قابل اعمال است.
مقام معظم رهبری در محور دوم سخنانشان به نمایندگان ملت توصیه کردند:
• نمایندگان مجلس باید مردمی باشند و مردمی بمانند.
• پرهیز کامل نمایندگان از تاثیرپذیری از افراد متنفذ.
• استقلال نمایندگان در تصمیم گیری
• استمرار ارتباط نمایندگان با مردم
• نمایندگان مجلس باید پاک وارد میدان شوند و پاک بمانند.
• مقاومت و مراقبت نمایندگان در مقابل فتنه های پیچیده.
• قدرشناسی دوران کوتاه 4 سال نمایندگی، یاری گرفتن از پروردگار، پناه آوردن بر قرآن و ادعیه.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به وظایف قوه مقننه و تعامل آن با قوای دیگر تاکید کردند:
• دو وظیفه اساسی مجلس قانون گذاری و نظارت است.
• نظارت مجلس همراه با قانون گذاری بسیار مهم و لازم است.
• قانون باید جامع، کامل، ماندگار، صریح، تاویل پذیر، کارشناسی شده، گره گشا و ناظر بر مشکلات مردم باشد.
• تدابیر قوه ای برای حل تفاوت دیدگاه ها و سلایق ضروری است.
• اختلاف میان قوا آرزوی بزرگ و دیرینه دشمنان ملت ایران است.
• رخنه در بافت یکپارچه مجموعه قوای سه گانه کاملا جدی توسط دشمنان پیگیری می شود.
• مجلس هشتم باید بر همکاری با دولت که انصافا پرکار و خستگی ناپذیر است تکیه کند.
• برای حل حدود اختیارات باید از تعامل مسوولان قوا، استناد به قانون اساسی، بهره مندی از دیدگاه کسانی که در قانون اساسی به عنوان مفسران این قانون تعیین شده اند و نیز استفاده از نظر نخبگان استفاده شود.

تشریح برنامه های فراکسیون خط امام(ره)

رئیس فراکسیون خط امام (ره) مجلس هشتم اظهار کرد: مهمترین اولویت فراکسیون اقلیت در مجلس هشتم، مبارزه با بیکاری ، گرانی و تورم است. سید حسین هاشمیان در‌گفتگو با ایسنا اظهارداشت: فراکسیون ها در تصویب مصوبات و طرح ها نقش بسزایی دارند. وی گفت: فراکسیون اقلیت نیز مانند همه نمایندگان در شکوفایی و رشد و تخصص مجلس نقش اساسی داشته و خواهد داشت. همچنین نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای ‌اسلامی گفت: فراکسیون اقلیت اولین طرح خود مبنی برتشکیل یک کمیسیون ویژه برای بررسی وضعیت تورم ‌را به مجلس ارائه داد.‌خباز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: تعدادی از نمایندگان این طرح را با بیش ‌از 16 امضا برای تشکیل یک کمیسیون ویژه برای بررسی وضعیت فعلی تورم در کشور و ارائه راهکارهای ‌اجرایی برای رفع تورم به صحن علنی مجلس تسلیم کردند.‌وی تصریح کرد: کمیسیون ویژه در مواقع خاص و استراتژیک با عضویت حداقل 7 نفر تشکیل می شود که ‌اعضای نهایی آن با رای نمایندگان انتخاب می شوند.

نمایندگان باید استقلال در تصمیمگیری را کاملا‌ حفظ کنند

رهبر معظم انقلا‌ب اسلا‌می تاکید کردند: مجلس هشتم باید بر همکاری با دولت به عنوان یک اصل تکیه کند چرا که دولت انصافا پرکار و خستگی‌ناپذیر است و همان کارها و اهدافی را پیگیری می‌کند که مجلس در پی آن است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلا‌ب اسلا‌می صبح روز سه‌شنبه در دیدار نمایندگان دوره هشتم مجلس شورای اسلا‌می، مردم سالا‌ری دینی را متکی و مبتنی بر ولا‌یت پروردگار خواندند و با تاکید بر اهمیت دو وظیفه اساسی مجلس یعنی قانونگذاری و نظارت و نیز حفظ و تقویت همگرایی قوای سه‌گانه افزودند: نمایندگان مجلس باید حقیقتا مردمی باشند و مردمی بمانند.

ایشان عبودیت و احساس مسوولیت در مقابل پروردگار را، مهم‌تر از همه عوامل و مسائل دانستند و خاطرنشان کردند: اگر مسوولا‌ن و مدیران نظام، از چنین احساس و تعهدی برخوردار باشند همه اختلا‌ف‌نظرها و سلا‌یق و همه انگیزه‌های معقول در محیطی امن و آرام، همگرا می‌شود و کارها و مشکلا‌ت تدبیر خواهند شد.

رهبر انقلا‌ب اسلا‌می تکامل معنوی انسان را هدف نهایی جمهوری اسلا‌می ایران برشمردند و خاطرنشان کردند: تشکیل جامعه اسلا‌می با نظامی عادلا‌نه، هدف میانه‌ای است که زمینه را برای تحقق هدف غایی پیامبران، یعنی تکامل معنوی بشر، فراهم می‌کند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شناخت و درک، تکالیف الهی و انجام دادن شجاعانه، قاطعانه و توام با آرامش قلبی این تکالیف را زمینه‌ساز جلب رضایت پروردگار و رسیدن هر فرد به نقطه امن و امان الهی دانستند و افزودند: این تکالیف، هنگامی‌که شخص در موضع بسیار حساس قانونگذاری برای کشور قرار می‌گیرد، بسیار سنگین و پراهمیت می‌شود. ‌ ایشان، قانون را نرم افزار حرکت عظیم هر کشور خواندند و افزودند: قانونگذاری برای هر کشور و ملتی فی نفسه مهم است، اما برای کشوری همچون جمهوری اسلا‌می ایران و ملت بزرگی نظیر ملت ایران که راه نوینی را در مقابل بشر گشوده است، از اهمیتی بسیار فراوان‌تر برخوردار می‌شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جمهوری اسلا‌می را فریادی رسا و بلند در مقابل حرکت کور نظام‌های سلطه برای پایمال کردن انسانیت و عدالت برشمردند و خاطرنشان کردند: تنها راه گسترش نفوذ معنوی این فریاد رسا و این پیام نو و نجات بخش، تبلیغ صحیح، یعنی تشکیل نظامی عادلا‌نه و مبتنی بر تفکرات اسلا‌می و ارائه آن به ملت‌ها است چرا که حرف و پیام امام خمینی(ره) و جمهوری اسلا‌می، ذاتا جذاب و اثربخش است. ‌ ایشان، مردم‌سالا‌ری دینی و مظاهر آن از جمله نمایندگی ملت در نظام جمهوری اسلا‌می را دارای ریشه‌هایی بسیار عمیق دانستند و افزودند: ولا‌یت الله، مبنا و پایه اساسی تفکر اسلا‌می است و خداوند به انسان‌ها حق داده است که این ولا‌یت را به کس یا کسانی بسپارند که در قانون اساسی جمهوری اسلا‌می ایران مجاری این اعمال ولا‌یت و واگذاری حق، یعنی انتخابات، مشخص شده است و این، پایه اصیل، عمیق و حقیقتا مورد اعتقاد مردم‌سالا‌ری دینی است. ‌ ایشان با تبیین تفاوت نگاه‌های موجود در نظامها و دموکراسی‌های رایج در جهان با بینش اسلا‌می افزودند: در نگاه اسلا‌می، ولا‌یت مختص پروردگار است و این ولا‌یت تنها از مجاری الهی که در اسلا‌م تعیین و بر اساس کتاب و سنت در قانون اساسی بر آن تاکید شده، قابل اعمال و مورد قبول است که با این نگاه و بینش، نمایندگی ملت به ولا‌یتی که برخاسته از ولا‌یت الهی است تبدیل می‌شود و به همین علت، قوانینی که تصویب می‌شود برای همه لا‌زم‌الا‌جرا است. ‌ رهبر انقلا‌ب اسلا‌می با اشاره به نکات مورد تاکید در پیام ایشان به مناسبت آغاز فعالیت مجلس هشتم افزودند: قانون باید جامع، کامل، ماندگار، صریح، تاویل‌ناپذیر، کارشناسی‌شده، گره‌گشا و ناظر بر مشکلا‌ت زندگی مردم باشد و جز مواردی که برای باز کردن گره‌ها در کوتاه‌مدت لا‌زم است، بتواند در شرایط و موقعیت‌های مختلف اجرا شود و مردم را درباره تصمیماتشان برای آینده خاطرجمع کند. ‌ ایشان تدابیر میان‌قوه‌ای را برای حل تفاوت دیدگاه‌ها و سلا‌یق ضروری دانستند و افزودند: اگر درباره حدود اختیارات، تفاوت دیدگاهی وجود داشته باشد می‌توان با تعامل مسوولا‌ن قوا و استناد به قانون اساسی، بهره‌مندی از دیدگاه کسانی که در قانون اساسی به عنوان مفسران این قانون تعیین شده‌اند و نیز استفاده از نظر نخبگان و صاحب‌نظران، آنها را حل کرد. ‌ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر پرهیز کامل نمایندگان مردم از تاثیرپذیری از افراد متنفذ تاکید و خاطرنشان کردند: نمایندگان مجلس باید استقلا‌ل در تصمیم‌گیری را که قانون اساسی به آنها داده است، کاملا‌ حفظ کنند. ‌ رهبر انقلا‌ب اسلا‌می، نظارت مجلس را به موازات قانونگذاری، بسیار مهم و لا‌زم دانستند و افزودند: در اوج اعمال وظایف نظارتی مجلس، باید کاملا‌ مراقب و هشیار بود که این امر به وسیله‌ای برای معارضه قوا تبدیل نشود. ‌ ایشان خاطرنشان کردند: ایجاد اختلا‌ف میان قوا و رخنه در بافت یکپارچه مجموعه قوای سه‌گانه که فرماندهی کل کشور را بر عهده دارند، از آرزوهای بزرگ و دیرینه دشمنان اسلا‌م و ملت ایران است که گاه علنا و هم‌اکنون به طور غیرعلنی اما کاملا‌ جدی پیگیری می‌شود و باید مراقب آن بود. ‌ ایشان با تشکر صمیمانه و عمیق از تلا‌ش‌های آقای حدادعادل رئیس، هیات‌رئیسه و نمایندگان مجلس هفتم برای جلوگیری از بروز اختلا‌ف میان مجلس با قوای دیگر افزودند: مجلس هشتم نیز باید بر این مساله و همکاری با دولت به عنوان یک اصل تکیه کند چرا که دولت انصافا پرکار و خستگی‌ناپذیر است و همان کارها و اهدافی را پیگیری می‌کند که مجلس در پی آن است. ‌ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مردمی ماندن نمایندگان مجلس و استمرار ارتباط با مردم را مهم خواندند و افزودند: در جمهوری اسلا‌می هیچ‌کسی و هیچ مسوولی نباید به شکل‌گیری یک طبقه جدید اشرافی کمک کند، به همین علت همه مسوولا‌ن از جمله نمایندگان مجلس باید پاک وارد میدان شوند و پاک بمانند و در مقابل فتنه‌های پیچیده‌دل، کاملا‌ مقاومت و مراقبت کنند. رهبر انقلا‌ب اسلا‌می خودسازی را اساس همه موفقیت‌های حقیقی دانستند و نمایندگان منتخب ملت را به یاری گرفتن از پروردگار، پناه آوردن به قرآن و ادعیه و قدرشناسی دوران کوتاه ‌ 4‌سال نمایندگی توصیه کردند.

احتمال جدایی رایحه خوش از اصولگرایان در مجلس

در حالیکه انتظار می رفت تحت سازوکارهای تعیین شده برای مجلس هشتم، اصولگرایان در این مجلس زیر یک چتر با یکدیگر متحد شوند، اما روز گذشته علی اصغر زارعی، از اعضای ارشد رایحه خوش خدمت (حامیان رئیس جمهور)، از احتمال انشعاب حامیان دولت با دیگر اصولگرایان مجلسی خبر داد.

علی‌اصغر زارعی نماینده تهران با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلا‌می، گفت: با توجه به تذکرات رهبر معظم انقلا‌ب، مجلس و دولت باید با تعامل در جهت خدمت‌رسانی بیشتر به مردم کار کنند.

بنابراین گزارش رای منفی مجلس به دو فوریت لا‌یحه دولت درباره مشکلات خشکسالی، گویا از هم‌اکنون حامیان دولت در مجلس را از عاقبت وضعیت رای مجلس به لوایح دولت بیمناک کرده و آنان در پی تاسیس فراکسیونی برای حمایت از دولت هستند.

عدم رای مجلس به دو فوریت این لایحه داوودی را به دیدار با لاریجانی برای رایزنی کشاند.

گفتنی است طیف رایحه خوش در مجلس حداکثر 50 کاندیدای اختصاصی دارد.

اکبرنژاد: مجلس باید به تقویت دولت اصولگرا کمک کند

شکور اکبرنژاد با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری به مجلس هشتم برای تعامل با دولت، تصریح کرد: مجلس هشتم باید در جهت تقویت دولت اصولگرای نهم گام بردارد.


شکور اکبرنژاد نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری به نمایندگان مجلس هشتم، تصریح کرد:‌ یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری توجه جدی نمایندگان به مسائل معنوی، انجام واجبات، پرهیز از محرمات و دقت بر شبهات بود.
وی با بیان اینکه عملکرد مناسب مجلس نتایج بسیار خوبی را بر کشور می‌تواند داشته باشد،‌ خاطرنشان ساخت:‌ همانگونه که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، قانون نرم‌افزار عظیم حرکت یک کشور است و به همین دلیل حرکت صحیح مجلس می‌تواند به پیشرفت کشورمان بسیار کمک کند.
نماینده مردم تبریز در مجلس همچنین با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب به مجلس برای تعامل با دولت، گفت: مجلس در این زمینه بنا به توصیه مقام معظم رهبری به تعامل سازنده با دولت خواهد پرداخت و برای تقویت دولت اصولگرای نهم خواهد کوشید.
وی افزود: البته تعامل با دولت به معنای تأئید همه طرح‌های دولت نیست، بلکه هر چند ممکن است میان مجلس و دولت اختلاف سلیقه‌هایی در برخی زمینه‌ها وجود داشته باشد، اما مسلماً رویکرد مجلس، تقویت دولت خواهد بود.
این نماینده مجلس هشتم در پایان سخنان خود در خصوص تأکید مقام معظم رهبری بر عدم تأثیرپذیری نمایندگان از متنفذین، تصریح کرد:‌ همواره برخی صاحبان قدرت‌های سیاسی و اقتصادی بوده‌اند که سعی داشته‌اند نمایندگان را تحت تأثیر قرار دهند، اما اگر توکل نمایندگان به خدا بوده و همه کارهایشان در راه خدا باشد، مسلماً در این دام‌ها نخواهند افتاد.

گزینه احتمالی ریاست دفتر لاریجانی

یک مقام آگاه از احتمال انتصاب محمد جعفری به ریاست دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد.

این منبع آگاه در گفتگو با فارس افزود: علی لاریجانی موضوع را با محمد جعفری، معاون سابق امنیت داخلی دبیرخانه شورای‏ عالی امنیت‏ملی مطرح کرده و بزودی تصمیم نهایی در این باره اتخاذ می شود.

در حال حاضر علیرضا شمیرانی این مسئولیت را بر عهده دارد.

باهنر: مجلس و دولت ازقصور یکدیگر صرف‌نظر نکنند

محمدرضا باهنر گفت: قوانین جامع و کارشناسی شده را در همکاری و همدلی خوب بین دولت و مجلس می‌توان تولید و تصویب کرد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حفظ استقلال مجلس توام با تعامل با دیگر قوا تصریح کرد: مجلس یکی از نهادهای مهم تصمیم‌گیری کشور و به قول مقام معظم رهبری نرم‌افزار اداره نظام است و با توجه به اختیارات وسیعی که دارد، مردم این نمایندگان را وکیل خود برای اخذ این نوع تصمیمات قرار داده‌اند.

نماینده مردم تهران در خانه ملت با تاکید بر این‌که مجلس باید استقلال خود را حفظ کند، عنوان کرد: مجلس در رابطه با سایر قوا هم باید هادی باشد، هم حامی و هم ناظر؛ و اگر کسی توقع داشته باشد که مجلس تحت امر قوه دیگری یا تحت امر نهادی غیر از قوا بیرون مجلس قرار گیرد، مجلس به آن وظیفه‌ اساسی وکالت خود عمل نکرده است.

به گفته این نماینده اصولگرای مجلس هشتم، مجلس در ضمن حمایت، هدایت و نظارت بر رفتار قوه مجریه باید استقلال خود را حفظ ‌کند و همه تلاشش برای کسب رضای خدا و ارتقا و پیشرفت کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

باهنر درباره تصویب قوانین جامع، کامل و کارشناسی شده، و این‌که آیا موانعی بر سر راه این امر وجود دارد یا نه؟ خاطرنشان کرد: تصویب قوانین جامعی که هزینه‌هایش کم و منافعش برای مردم زیاد باشد، نیازمند کار کارشناسی سنگین است که فکر می‌کنم قوانین جامع و کارشناسی شده را در همکاری و همدلی خوب بین دولت و مجلس می‌توان تولید و تصویب کرد.

نایب رییس مجلس هشتم ادامه داد: اگردولت لایحه‌ای غیر کارشناسی شده و بدون مشورت به مجلس بفرستد، و توقع داشته باشد که مجلس آن را تابع نعل به نعل (عیناً) تصویب کند، توقع اضافی است، همچنین این‌که مجلس فکر کند می‌تواند مستقل از دولت طرح‌هایی را تهیه و بررسی کند، دور از واقعیت است.

باهنر در پایان این مساله که دولت و مجلس بتوانند توان کارشناسی خود را با هم همسو کنند و در یک فضای دوستانه به مسوولیت خود عمل کنند و از قصورها و انحرافات هم به دلیل رودربایستی صرف نظر نکنند، را مساله‌ای مهم خواند.

۳۰۱ طرح و لایحه معوقه از دوره هفتم برای مجلس هشت

نمایندگان مجلس هشتم همزمان با شروع به کار خود با ۳۰۱ طرح و لایحه باقیمانده از دوره هفتم روبرو هستند.

به گزارش خانه ملت، بر اساس ماده ۱۴۱ آیین نامه داخلی مجلس در ابتدای هر دوره قانونگذاری هیئت رئیسه مجلس صورت طرح‌ها و لوایحی را که معوق مانده به وسیله اداره کل قوانین تهیه می‌کند و در اختیار نمایندگان می گذارد و صورتی را نیز برای دولت ارسال می‌دارد.

هر یک از طرح‌ها و لوایح معوقه که لزوم رسیدگی به آن به وسیله ۲۵ نفر از نمایندگان یا از دولت تقاضا شود، طبق آیین نامه به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع می‌شود و کمیسیون‌ها رسیدگی را به ترتیب مندرج در این آیین نامه انجام می‌دهند.

هر گاه شور اول آن طرح ها یا لوایح قبلا خاتمه یافته باشد رسیدگی به طرح یا لایحه با پیشنهاد کمیسیون و تصویب مجلس یک شوری انجام خواهد شد.

۲۵ طرح و لایحه که شور اول آنها در صحن علنی به تصویب رسیده است

از مواردی که شور اول آنها در صحن علنی به تصویب رسیده ۸ طرح و ۱۷ لایحه می‌باشند که طرح قانون تنظیم بخشی از مقرارات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰ و طرح ساماندهی شهریه دانشگاهها و مراکزآموزش عالی از جمله این موارد است.

۲۷۶ طرح و لایحه که هنوز در صحن علنی نیامده اند

از مواردی که شور اول آنها در صحن علنی مطرح نشده ۱۶۷ طرح و ۱۰۹ لایحه را می‌توان نام برد.

در این زمینه به طرح اساسنامه شرکت ملی نفت، طرح صیانت جایگاه مجلس و نمایندگان و تسهیل انجام وظیفه نمایندگی، طرح تعیین تعطیلات رسمی کشور و طرح پرداخت مطالبات فرهنگیان در سال ۱۳۸۶ و تامین کسری حقوق دانشگاهیان و کارکنان بخش سلامت، لایحه جرایم رایانه ای، لایحه مجازاتهای جایگزین زندان، لایحه شفاف سازی و رسیدگی به اموال و دارائیهای مسوولین کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی می توان اشاره کرد.

۱۰ مورد ارسالی به شورای نگهبان

از بین مصوبات ارسالی به شورای نگهبان که ۱۰ عدد می‌باشد می‌توان به لایحه ارتقای نظام سلامت اداری و مقابله با فساد و لایحه تشکیل سازمان مدیریت بحران کشوراشاره کرد.

۲۶ مصوبه اعاده شده از شورای نگهبان

در بین مصوبات اعاده شده از سوی شورای نگهبان که در بردارنده ۲۶ طرح و لایحه می‌باشد می توان از طرح الحاق یک تبصره به قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب 11 دی ماه ۱۳۷۳، طرح حفظ حریم دانشگاها و مراکز آموزش عالی و حوزه های علمیه و بیوت مراجع تقلید و لایحه آزادی اطلاعات و لایحه حمایت از حقوق مصرف کنندگان نام برد.

۱۰ مورد ارسالی به مجمع تشخیص مصلحت

از این بین ۱۰ طرح و لایحه در مجمع تشخیص مصلحت باقیمانده است که طرح تعیین وضعیت، ادغام واصلاح شوراهای عالی و لایحه اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی و واگذاری فعالیت ها و بنگاههای دولتی به بخش غیر دولتی از جمله این موارد است.

یک مورد اعاده شده از مجمع تشخیص مصلحت

لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران تنها مصوبه اعاده شده از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس شورای اسلامی است.