وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

افشار::منشور اخلاق انتخاباتی‌در روزهای آینده منتشر می‌شود

معاون‌سیاسی وزیر کشورگفت که منشوراخلاق انتخاباتی باهمکاری دانشگاهیان و مدرسین حوزه علمیه‌و برخی رسانه‌های‌گروهی تهیه شده ‌و در چند روز آینده نهایی و منتشر می‌شود.


به گزارش خبرنگار ستاد خبری ایرنا ویژه انتخابات، "علیرضا افشار" روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه بیست و یکمین همایش فصلی خانه احزاب، با بیان اینکه "ضامن اجرای این منشور خود مردم هستند"، اظهارداشت: اگر ابعاد منشور انتخابات به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل‌شود، خود ضامن اجرای آن می‌شود.

** عملکرد هیات‌های اجرایی قابل قبول است
رییس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به پرسشی درباره بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی گفت : موضوع بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی چه از نظر کمیت و چه کیفیت، به‌طور کلی وضعیت قابل قبول است.

افشار افزود: در این دوره برای حفظ آبروی افراد سعی شد کسانی که به هر دلیل صلاحیت آنان در هیات‌های اجرایی رای نیاورد ، عدم احراز صلاحیت برای آنان اعلام شود.

وی با بیان‌اینکه درماده ‪ ۲۸‬قانون‌انتخابات ‪۷‬بند برای‌داوطلبان نمایندگی مجلس در نظر گرفته شده است ، گفت : همانطور که‌باید سن فرد از سوی هیات‌های اجرایی احراز شود، سوء‌شهرت و اعتقاد عملی او به اسلام نیز باید احراز شود.

معاون سیاسی وزیر کشور تاکید کرد : هیات‌هایی اجرایی تنها هفت روز را برای شناسایی افراد در اختیار دارند درحالی که هیات‌های نظارت ‪ ۴۰‬روز فرصت برای بررسی صلاحیت‌ها در اختیار دارند.

افشار خاطرنشان کرد: وزارت کشور افزایش زمان بررسی صلاحیت‌هادر هیاتهای اجرایی را مطرح کرد اما در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسید.

وی اضافه کرد:ممکن است اعضای هیات‌های اجرایی به هر دلیلی فردی را که در یک حوزه انتخابیه ثبت نام کرده، نشناسند.این هیات‌هاچطور می‌توانند برای کسی که نمی‌شناسند، احراز صلاحیت اعلام کنند.

رییس ستاد انتخابات کشور اظهارداشت : حتی ممکن است افرادشناخته شده‌ای باشند اما مدارک قابل‌قبولی را ارایه نکرده باشندکه در این صورت عدم احراز صلاحیت آنان اعلام می‌شود و به همین خاطر در این دوره‌از انتخابات ‪ ۱۰‬درصد از کسانی که صلاحیت آنان تایید نشد، کسانی هستند که صلاحیت آنان در هیات‌های اجرایی احراز نشد.

افشار با بیان اینکه این میزان‌از رد صلاحیت‌ها در این دوره از انتخابات نسبت به دوره‌های چهارم و پنجم زیاد نیست، گفت : میزان رد صلاحیت‌ها در دو دوره یاد شده بالای ‪ ۳۰‬درصد بود.

معاون سیاسی وزیر کشور ، میزان رد صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی در این دوره را طبیعی دانست و گفت: هیات‌های اجرایی خوب عمل کردندو هیات‌های نظارت فرصت دارند که اگر اشکالاتی وجود داشته باشد آنها را اصلاح کنند.

وی با انتقاد از اینکه برخی اعلام کرده‌اند هیات‌های اجرایی یکطرفه عمل کرده‌اند، افزود: اینطور نیست ، هیات‌های اجرایی عملکرد قابل قبولی داشتند.

رییس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: برخی از مشکلات در هیات‌های اجرایی به‌قانون بازمی‌گردد زیرا در بررسی صلاحیت‌های‌مندرج درماده ‪۲۸‬قانون انتخابات، باید اعتقاد و التزام عملی به اسلام روشن شود.

افشار اضافه کرد : برای مثال گفته‌می‌شود کسی که واجبات اسلامی را رعایت می‌کند و از محرمات پرهیز می‌کند، مصداق التزام عملی به اسلام است.

معاون سیاسی وزیر کشور با تاکید بر ضرورت‌ضابطه‌مند شدن احراز صلاحیت‌های مندرج در ماده ‪ ۲۸‬قانون انتخابات، اظهار داشت: جایی در آیین‌نامه انتخابات گفته نشده که چطور هیات‌های اجرایی می‌توانند این کار را انجام دهندپس باید این مسایل ضابطه‌مند شود تا تفاوتی در آرای هیات‌های اجرایی نباشد.

وی خاطرنشان کرد که در اصلاح قانون و آیین نامه‌های مربوط به انتخابات می‌توان مساله احراز صلاحیت‌ها را مرتفع کرد و در لایحه جامع نظام انتخابات که اکنون در هیات دولت در دست بررسی است، مکانیسمی در این خصوص پیش بینی شده است.


** جذابیت انتخابات نباید به هر قیمتی صورت گیرد
رییس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه ایجاد جذابیت انتخاباتی نباید به هر قیمتی‌صورت گیرد، گفت: باید از رقابت‌های ناسالم و تخریب‌هاپرهیز کرد.

افشار افزود: سلامت فضای انتخابات‌از هر چیزی مهمتر است زیرا مردم سلامت را بیش از جنگ قدرت می‌پسندند.

معاون سیاسی وزیر کشور در خصوص جایگاه احزاب نیز گفت : احزاب باید به بینش سیاسی مردم کمک کنند تا همه در چارچوب تعالیم اسلامی و اهداف نظام که پرهیز از تفرقه است، حرکت کنند.

وی، تاکیدکرد که احزاب باید دیدگاههای خود را با رعایت قانون به مردم اعلام و تبیین کنند.

رییس ستاد انتخابات کشور درخصوص رد استفساریه مجلس درخصوص چاپ پوستر تبلیغاتی در انتخابات گفت: شورای نگهبان اصل موضوع چاپ پوستر را رد نکرده است.

وی افزود: شورای نگهبان بر این باور است که مصوبه مجلس ، پاسخ استعلام نیست بلکه قانون جدیدی است که باید در صحن بررسی شود.

افشار تصریح کرد: وزارت کشور منتظر می‌ماند تا نظر قانونگذار و شورای نگهبان مشخص شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد