وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

کدخدایی: کمترین تخلف در انتخابات نبود

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این‌که انتخابات بدون کمترین تخلف و مشکلی برگزار شد، عنوان کرد که تا پایان این هفته فرصت دریافت شکایت است و از هفته‌ آینده بررسی صحت حوزه‌های انتخابیه در شورای نگهبان شروع می‌شود.

به گزارش خبرنگار حقوقی ایسنا، دکتر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست مطبوعاتی صبح امروز که اکثر آنها از رسانه‌های خارجی بودند، با تشکر از مردم عزیز و شریف کشورمان به خاطر مشارکت و حضور گسترده در هشتمین انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: شورای نگهبان به عنوان وظیفه‌ نظارتی خود بر اساس اصل 99 قانون اساسی در دو مرحله نظارت بر انتخابات را پیگیری می‌کند.

وی افزود: در مرحله‌ اول بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات است و در مرحله‌ دوم نظارت بر چگونگی و اخذ رأی که در 24 اسفند (جمعه گذشته) انجام شد.

کدخدایی ادامه داد: در خصوص بررسی صلاحیت‌ها شورای نگهبان بر اساس قانون صلاحیت بیش از 63 درصد داوطلبان را مورد تأیید قرار داد و تنها تعداد اندکی صلاحیت‌شان مورد تأیید واقع نشد که بیشتر این افراد هم به دلیل فقدان مدارک تحصیلی یا عدم استعفای به موقع و این‌گونه مسائل بود.

انتخابات بدون کمترین تخلف و مشکل برگزار شد
سخنگوی شورای نگهبان افزود: در خصوص نظارت بر چگونگی اخذ رأی که از روز جمعه آغاز شد با حضور ناظران آموزش‌دیده بین 3 تا 7 نفر در پای هر صندوق شورای نگهبان نظارت خود را آغاز کرد و خوشبختانه هشتمین انتخابات مجلس شورای اسلامی بدون کمترین تخلف و مشکل در روز جمعه برگزار شد و امیدواریم در هفته‌ آینده که مهلت دریافت شکایت‌ها به پایان می‌رسد شورای نگهبان بتواند صحت انتخابات را در بیشترین حوزه‌های انتخابیه اعلام کند.

حدود سیصد هزار نفر از نمایندگان داوطلبان بر چگونگی اخذ آراء نظارت داشتند
وی در ادامه به بیان نکات قابل توجه در انتخابات پرداخت و گفت: از جمله نکات قابل توجه در انتخابات حضور نمایندگان داوطلبان در پای صندوق‌های رأی بود که خود آن‌ها شاهد چگونگی اخذ رأی باشند و بر اساس قانون حدود سیصد هزار نفر از نمایندگان داوطلبان در کل کشور بر چگونگی اخذ آراء نظارت داشتند.

بیش از 40 درصد از رأی‌دهندگان از قشر جوان هستند
پیش‌بینی ما این است نسبت به انتخابات مجلس هفتم 10 درصد افزایش حضور داشته باشیم
کدخدایی ادامه داد:‌ بر اساس اصلاح قانون انتخابات سن رأی‌دهندگان از 15 به 18 سال افزایش یافت. با این حال شاهد حضور گسترده‌تر مردم در پای صندوق‌ها بودیم. پیش‌بینی ما این است که نسبت به انتخابات مجلس هفتم 10 درصد افزایش حضور داشته باشیم و نکته‌ دیگر این است که بیش از 40 درصد از رأی‌دهندگان از قشر جوان هستند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره درباره‌ این‌که پاسخ شما به کروبی که گفته است برخی مشکلات در برخی از حوزه‌های انتخابیه وجود دارد، چیست؟ گفت: بنده عرض کردم با کمترین مشکل بوده البته از روز جمعه تا پایان پنجشنبه این هفته از جهت قانونی وقت داریم تا شکایت معترضان را دریافت و بررسی کنیم.

وی ادامه داد: نسبت به انتخابات گذشته انتخابات مجلس هشتم از جمله انتخاباتی بود که کمترین تخلف به ما گزارش شده و اگر تخلفی به ما برسد رسیدگی خواهد شد و نتیجه‌ آن هم اعلام خواهد شد.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار العربیه مبنی بر این‌که اصلاح‌طلبان ردصلاحیتشان را که موجب کاهش رقابت شده برعهده شورای نگهبان می‌دانند، عنوان کرد: من پاسخم را قبلا عرض کردم که تنها حدود 27 درصد از ثبت‌نام‌کنندگان صلاحیت‌شان مورد تأیید واقع نشد که تعداد زیادی از آن‌ها هم به دلیل فقدان مدارک تحصیلی و عدم استعفای به موقع بوده است. خوشبختانه بررسی شورای نگهبان نشان می‌دهد در بین کسانی که صلاحیت‌شان تأیید نشده از همه‌ گروهها، اقشار و بخش‌های مختلف هستند و این‌چنین اتهامی وارد نیست.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون ملی ژاپن مبنی بر این‌که آیا اول وزارت کشور اعداد و ارقام را اعلام می‌کند و بعد به تأیید شما می‌رسد یا برعکس؟ گفت: طبق قانون وظیفه‌ اعلام نتایج اولیه بر عهده‌ وزارت کشور است. امیدواریم با پایان شمارش آراء در همه‌ حوزه‌ها و اعلام نتایج نهایی از سوی وزارت کشور، شورای نگهبان بررسی خود را آغاز کند و با دریافت آمار از سوی وزارت کشور و بررسی شکایت‌ها نتایج نهایی و صحت و یا عدم صحت حوزه‌ها ان‌شاءالله در نوبت‌های بعدی از سوی شورای نگهبان اعلام شود.

از هفته‌ آینده بررسی صحت حوزه‌های انتخابیه در شورای نگهبان شروع می‌شود
وی افزود: تا پایان این هفته فرصت دریافت شکایت است و از هفته‌ آینده بررسی صحت حوزه‌های انتخابیه در شورای نگهبان شروع می‌شود و مهلت دریافت شکایت تا یک هفته است اما بررسی شکایت مهلتی ندارد و باید هرچه زودتر با بررسی شکایت‌ها نتایج را اعلام کنیم.

تاریخ برگزاری دور دوم با توافق وزارت کشور و تأیید شورای نگهبان است
کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ این‌که زمان برگزاری دور دوم انتخابات چه زمانی است؟ گفت: تا زمانی که صحت همه‌ حوزه‌ها اعلام نشود تاریخ هم مشخص نمی‌شود. تاریخ برگزاری دور دوم با توافق وزارت کشور و تأیید شورای نگهبان است و امیدواریم در پایان فروردین و اوایل اردیبهشت برگزار شود.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار الجزیره مبنی بر این‌که اگر تخلفی دیده شود طبق قانون چه برخوردی با آن خواهد شد؟ گفت: تخلفات در قانون دو بخش دارد اول اگر تخلفات مؤثر در سرنوشت انتخابات در آن حوزه‌ انتخابیه نباشد به دادگستری ارسال می‌شود و دادگستری با متخلفان برخورد می کند اما اگر به گونه‌ای باشد که در صحت و سرنوشت انتخابات در آن حوزه مؤثر باشد انتخابات آن حوزه ممکن است در آن حوزه ابطال شود و انتخابات مجدد در دوره‌های بعدی را داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره‌ رد صلاحیت‌های صورت گرفته از سوی شورای نگهبان عنوان کرد: گرایش‌های افرادی که صلاحیت‌شان مورد تأیید واقع نشده یا در بخش‌هایی که صلاحیت‌شان مورد تأیید واقع شده نشان‌دهنده‌ این است که این مطلب صحت ندارد.

حضور همه‌ طیف‌ها در مجلس در همه‌ ادوار گواهی بر صحت کار شورای نگهبان است
وی افزود: شورای نگهبان یک مرجع قانونی است و بدون نگاه به نوع تفکر افراد و صرفا بر اساس مستندات قانونی بررسی صلاحیت‌ها را بر عهده دارد و بنابراین در همه‌ ادوار شاهد هستند که از همه‌ طیف‌ها در مجلس حضور دارند و این گواهی بر صحت کار شورای نگهبان است.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره‌ این‌که بسیاری از اصلاح‌طلبان معتقدند که در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه رقابت وجود نداشته و انتقادشان به انتخابات از این جهت است، گفت: بر اساس آماری که خود اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند، گفته‌اند که از بین 207 حوزه‌ آماری در 190 حوزه برای ما امکان رقابت وجود داشته است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره‌ این‌که بسیاری از کسانی که رد صلاحیت شده‌اند در دوره‌های قبلی، وزیر و نماینده‌ مجلس بودند، عنوان کرد: انسان در معرض خطا و لغزش است. با توجه به قانون انتخابات که شرایط و موانعی را برای حضور در نهادهای سیاسی در نظر گرفته چنانچه فردی در طول تصدی در یک کار مرتکب تخلفی شود یا اقدامی انجام دهد که مخالف شرایط مندرج در قانون باشد طبعا در نوبت‌های بعدی این مسأله مد نظر قرار می‌گیرد همانطور که در بین نمایندگان مجلس هفتم هم تعدادی صلاحیت‌شان مورد تأیید واقع نشد و این بر اساس مستندات جدیدی است که به دست شورای نگهبان می‌رسد یا از مراجع قانونی برای ما ارسال می‌شود
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد