وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

گزینه های ریاست مجلس هشتم

با وجود اینکه هنوز دور دوم انتخابات مجلس هشتم شورای اسلامی انجام نشده است و 81 نماینده دیگر از میان 162 راه یافته به دور دوم - به شرط تأیید صحت انتخابات در بقیه حوزه هایی که به دور دوم رسیده اند- به مجلس شورای اسلامی راه خواهند یافت، همانطور که پیش بینی می شد ترکیب هیئت رئیسه مجلس و دیگر ارکان مهم و مؤثر مجلس درحال بسته شدن می باشد.

البته در این میان نقش کاندیدهای راه یافته از پایتخت به مجلس مثل همیشه در این رایزنی ها مؤثر می باشد و بسیاری از نمایندگان تهران خود نیز در میان اعضای هیئت رئیسه مجلس و هیئت رئیسه کمیسیون ها و همینطور در سمت ریاست مرکز پژوهشهای مجلس قرار خواهند گرفت، بگذریم از اینکه بعضی از تحلیلگران سیاسی، جمع وجور کردن انتخابات تهران با حداکثر نفرات راه یافته در دور اول (19 نفر) را پیش زمینه حیاتی این تصمیم گیریها می دانند.

خبرهایی که از جلسات محفلی (در هتل هویزه و سالن سیدالشهدا) قبل و بعد از ضیافت نهار دکتر حداد عادل بدست رسیده، حاکی از رایزنیها و پیگیری طیف های مختلف راه یافته به مجلس هشتم جهت به کرسی نشاندن یکی از سه گزینه زیر می باشد :

-دکتر حداد عادل: ریاست حداد عادل بر مجلس هفتم که در ابتدای دوره هفتم کمی هم عجیب به نظر می رسید و با وجود اصرار جامعه روحانیت مبارز به استمرار بر سنت روحانی بودن رئیس مجلس اتفاق افتاد، این زمینه را بوجود آورده است که وی یکی از گزینه های اصلی برای ریاست مجلس باشد.

حداد عادل که پس از رهسپار شدن لاریجانی به قم و قرارگرفتن در سر لیست هر دو طیف اصولگرای حاضر در انتخابات توانست رأی اول تهران را از آن خود کند، دوباره با این شرط رو به رو شده است که اگر بخواهد به مسند ریاست مجلس تکیه زند می بایست فکر کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری دهم را از سر بیرون کند.

بسیاری بر این اعتقادند که معقول ترین کاری که حداد عادل می توانست انجام دهد این بود که پس از یک دوره ریاست مجلس با افتخار از کاندیداتوری مجلس هشتم سر باز می زد و عزیز و محترم به نگهداری کارتهای خود می پرداخت.

-دکترعلی لاریجانی: لاریجانی که در پی اختلاف سلیقه با احمدی نژاد از دبیری شورای امنیت ملی کناره گیری کرد و به عنصر سیاسی پرطرفدار در میان اصولگرایان بدل گردید، یکی دیگر از کاندیداهای اصلی ریاست مجلس هشتم است که مورد حمایت جامعتین بوده و بزرگانی چون آیت الله مهدوی کنی به صراحت از ریاست وی بر مجلس هشتم در مقابل حداد عادل حمایت کرده اند.

شاکله اصولگرای مجلس هفتم نیز گرایش خاصی به ریاست لاریجانی دارد و اگر دیگران از رانت های پشت پرده جهت ریاست خود استفاده نکنند و به سناریوهایی همچون سناریوی روزهای پایانی انتخابات دور اول مجلس هشتم دست نیازند، ریاستش بر مجلس هشتم دور از ذهن نخواهد بود.

-حجة الاسلام روح الله حسینیان: با وجود نام بردن از مرتضی آقا تهرانی سرلیست واقعی رایحه خوش خدمت در تهران، گفته می شود وی علاقه ای برای مطرح شدن برای ریاست مجلس هشتم ندارد و در استراتژی حامیان دولت نیز برنامه ای برای ریاستش در نظر گرفته نشده است.

حامیان دولت منتظر انجام دور دوم انتخابات مجلس خواهند نشست تا اگر وزن قابلی جهت مطرح کردن کاندیدای اختصاصی خود بر ریاست مجلس پیدا کنند، روح الله حسینیان را مطرح نمایند.

البته ظاهرا حسینیان که نامش با پرونده قتل های زنجیره ای عجین گشته است از این موضوع سرباز می زند و در جواب خبرنگاران گفته است که ترجیح می دهد از پایین به داد و فریاد بپردازد تا اینکه به هیئت رئیسه برود و حتی در گفتگویی خصوصی اعلام داشته که لاریجانی را بر حداد عادل برای ریاست مجلس بسیار ارجح تر می داند
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد