وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

انتخاب اصلح در این دوره بسیار آسان شده است

رییس ستاد انتخابات کشور با بیان این که مردم بر اساس تکلیف شرعی در دور دوم انتخابات مجلس شرکت کنند، افزود : انتخاب اصلح در این دوره بسیار آسان شده است .

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، علیرضا افشار در گفت و گویی خبری با اشاره به این که برخی گمان می‌کنند با شرکت در دور نخست تکلیف خود را انجام داده اند،تصریح کرد: رسانه ها موظفند با اطلاع رسانی مناسب لزوم حضور مردم در دوره دوم را نیز تبیین کنند.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید شرکت در دور دوم انتخابات را وظیفه شرعی تلقی کنند ،افزود: انتخاب اصلح نیز در این دوره بسیار آسان شده است .

رییس ستاد انتخابات کشور افزود : به سبب افزایش فضای رقابتی در کشور در انتخابات مجلس هشتم تعداد بیشتری در مقایسه با انتخابات گذشته به دور دوم راه یافتند .

وی با اشاره به اینکه افراد برای دور دوم فقط باید در حوزه‌هایی شرکت کنند که دور نخست رای داده‌اند ،گفت : افرادی که در دور نخست انتخابات شرکت نکرده‌اند در هر حوزه‌ای که تمایل داشته باشند می‌توانند شرکت کنند رییس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه هیچ تغییری در نحوه برگزاری انتخابات صورت نگرفته است، گفت :در دور دوم نیز رای‌دهندگان باید شناسنامه و کارت ملی و یا شماره ملی را به همراه داشته باشند .

افشار با بیان این که شمارش آرا به صورت رایانه‌ای و به موازات آن دستی انجام می‌شود و تجمیع آرا از طریق رایانه خواهد بود، افزود : تفاوت شمارش دستی و رایانه‌ای در دور نخست زیر یک درصد بود و حدس ما این است که شمارش دستی اشکالاتش بیشتر باشد .

وی ابراز امیدواری کرد در آینده انتخابات به سبک رایانه‌ای جایگزین دستی شود .

افشار از همکاری مردم با مجریان انتخابات در دور نخست قدردانی کرد و گفت ‪ :۹۰‬درصد
مردم کارت ملی و یا شماره ملی را به همراه داشتند و بر خلاف انتظار صاحب نظران ، ‪ ۸۲‬درصد نیز کد نمایندگان را در تعرفه‌های اخذ رای درج کرده بودند .

رییس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد : تمهیدات برگزاری انتخابات دور دوم فراهم و تعرفه‌ها ارسال شده است .

افشار در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به افزایش مشارکت مردم در این انتخابات در مقایسه با انتخابات گذشته افزود :کسانی هم که در انتخابات شرکت نمی‌کنند مخالف نظام نیستند بلکه دلیل آن یک سری عوامل روانشناختی و جامعه شناختی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود .

رییس ستاد انتخابات کشور همچنین از کاهش ‪ ۳۴‬درصدی درگیری‌ها در زمان انتخابات مجلس هشتم در مقایسه با انتخابات گذشته خبر داد و افزود: هم کمیت و هم شدت درگیری در این دور از انتخابات کاهش داشت به نحوی که هیچ کشته‌ای در این رابطه گزارش نشده است در حالی که در انتخابات قبلی ‪ ۹‬نفر کشته شدند .

افشار درباره سلامت انتخابات نیز گفت : به سبب همکاری بیشتر مردم و رعایت اخلاق انتخاباتی تعداد شکایات واصله هم کاهش داشته است .

رییس ستاد انتخابات کشور افزود : در دور نخست ، انتخابات سه حوزه نیز ابطال شد که این رقم در انتخابات مجلس هفتم پنج حوزه بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم بازنگری در نحوه تبلیغات گفت : اگر چه قانون ممنوعیت چاپ و نصب پوستر ، بنر و عکس به نوعی سبب سرد شدن فضای انتخابات شد اما کسانی که پشتوانه مالی نداشتند و شایسته تر بودند توانستند در این فضای رقابتی شرایط خوبی داشته باشند .

افشار افزود: دولت باید پشتوانه‌های مالی تبلیغات را برای نامزدان فراهم کند تا نامزدها مجبور نشوند وامدار گروههای خاص شوند .

وی پیشنهاد کرد دولت در ایام انتخابات برخی صفحات روزنامه‌ها را خریداری کند و ان را به طور مساوی در اختیار نامزدها قرار دهد .

رییس ستاد انتخابات افزود:هر نامزد می‌تواند یک ستاد تبلیغات در حوزه انتخاباتیش داشته باشد و در شهرهای بزرگ مانند تهران نیز در هر منطقه شهرداری می‌تواند یک ستاد تبلیغاتی تشکیل شود.

افشار همچنین تعداد بالای نامزدها را در کشور ما برای رای‌دهندگان مشکل افرین دانست و گفت: باید راهکارهایی اندیشیده شود که مانند بسیاری از کشورها برای ثبت نام‌کنندگان محدودیت‌هایی ایجاد شود و برای نمونه بالابردن سطح تحصیلات در انتخابات این دوره راهکار خوبی بود .

وی درباره اعلام نتایج انتخابات دور دوم افزود: این نتایج حداکثر تا ‪۴۸‬ ساعت پس از انتخابات اعلام می‌شود . افشار نظارت بر صندوق‌ها را دقیق دانست و گفت : مانند دور نخست نیز نامزدها می‌توانند نمایندگانی در شعب اخذ رای داشته باشند .

رییس ستاد انتخابات کشور برخی اشکالات در انتخابات به روش رایانه‌ای و برخی وقفه‌ها در زمان نام نویسی اینترنتی نامزدها را از نواقص انتخابات دور نخست اعلام کرد و گفت: طرح جامع انتخابات در حال بررسی و اصول آن تنظیم شده است و تنها مشکل آن بحث تجمیع انتخابات ریاست جمهوری با مجلس و انتخابات مجلس خبرگان با شوراهاست .

افشار ابراز امیدواری کرد این قانون برای انتخابات ریاست جمهوری آینده اجرا شود .

وی درباره پیش بینی خود از میزان راه یافتن نمایندگان کنونی مجلس به مجلس هشتم در دور دوم انتخابات گفت : ‪ ۷۰‬نماینده از مجلس هفتم در دور نخست به مجلس هشتم راه یافتند و پیش بینی می‌کنم دو سوم منتخبان مردم در دور دوم نیز نیروهای جدید باشند
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد