وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

قالیباف، اردوغان را به عنوان شهروندافتخاری تهران معرفی کرد

تهران - رادیو بی‌بی‌سی دوشنبه شب گفت: محمد باقر قالیباف شهردار تهران با ارسال نامه‌ای به رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه وی را به عنوان شهروند افتخاری تهران معرفی کرده است.

به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا،رادیو بی‌بی‌سی افزود: این اقدام در پی درگیری لفظی رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه با شیمون پرز رییس رژیم اسراییل در اجلاس داووس سوییس صورت گرفته است.

قالیباف در نامه‌ای اقدام نخست وزیر ترکیه را اقدامی شجاعانه و مدبرانه دانسته که موجب شادی قلب آزادیخواهان و آزاد اندیشان جهان شده است.

شهردار تهران در نامه‌ای به نمایندگی از مردم تهران از اقدام اردوغان تشکر کرده و نوشته است این اقدام ارزشمند در استمرار حرکت مردم ترکیه و حمایت از شهروندان فلسطینی بوده است و مکمل آن می‌باشد، به همین دلیل جنابعالی را به عنوان شهروند افتخاری تهران معرفی می‌کنم.

بی بی‌سی افزود:نخست وزیر ترکیه که به عنوان یکی از سخنرانان اصلی در جلسه روز پنجشنبه (‪ ۲۹‬ژانویه) در اجلاس داووس شرکت داشت، پس از درگیری لفظی با پرز، رییس رژیم اسراییل که در کنار او نشسته بود، جلسه را به حالت اعتراض ترک گفت.

در این جلسه، که جمعی از مقامات و شخصیت‌های شرکت‌کننده در اجلاس، از جمله بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، والری جارت، مشاور ارشد رییس جمهوری آمریکا در آن حضور داشتند، اردوغان عملیات نظامی سه هفته‌ای اسرائیل در غزه را به باد انتقاد گرفت.

اردوغان گفت اسراییل نوار غزه را در محاصره قرار داده است ،این منطقه را منزوی ساخته و به یک زندان فضای باز تبدیل کرده است، در حالی که مردم غزه برای دسترسی به اقلام ابتدایی مورد نیاز خود نیز به کسب مجوز از اسرائیل نیاز دارند.

نخست وزیر ترکیه حملات نظامی اسرائیل در غزه را غیرقابل قبول توصیف کرد و گفت در جریان این حملات، صدها تن از ساکنان غزه کشته شده اند، در حالی که اسرائیل متحمل تلفات چندانی نشده است.

سخنان اردوغان با واکنش دولت ایران روبه رو شده و بسیاری از مقامات ایران از سخنان وی حمایت کرده اند.

اردوغان، که دولتش روابطی نزدیک با اسرائیل دارد و نقش واسطه را در مذاکرات غیر مستقیم بین سوریه و اسرائیل برعهده داشته است، پس از خروج از جلسه گفت در سخنان خود علیه مردم اسرائیل، پرز و یهودیان سخنی نگفته، بلکه اعتراض او متوجه رئیس جلسه بود و افزود: من همواره رهبری بوده ام که آشکارا یهودی ستیزی را جنایتی علیه بشریت دانسته ام و همچنین گفته ام که اسلام ستیزی نیز جنایت علیه بشریت است.

بعد از بازگشت اردوغان به ترکیه پنج هزار نفر در حمایت از موضع ضد اسرائیلی نخست وزیر ترکیه ، حمایت از مردم غزه در برابر فرودگاه استانبول اجتماع و از وی استقبال کردند.

اردوغان پس از بازگشت به ترکیه، در سخنانی در فرودگاه استانبول گفت وظیفه من حفاظت از شرف ملت ترکیه است و افزود قبل از ترک داووس، پرز در تماس تلفنی با وی، از ماجرای روز پنجشنبه ابراز تاسف کرد.

یک روز بعد رییس جمهوری اسرائیل در واکنش نسبت به گزارش درگیری لفظی با اردوغان ابراز امیدواری کرد که این واقعه بر روابط دوستانه با ترکیه تاثیری نگذارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد