وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

تعهدات خاتمی به برخی سران عرب در آستانه انتخابات ریاست جمهوری

یک پایگاه خبری عربی فاش کرد: در پی اعلام نامزدی خاتمی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تحولی منطقه‌ای در حال شکل‌گیری است که ناشی از ارتباط گیری‌های وی با سران برخی دولت‌های موسوم به "کشورهای عربی محور اعتدال " و برخی کشورهای مؤثر در جامعه جهانی است.
بنا بر این گزارش، خاتمی در این تماس‌ها متعهد شد تا دیدگاه "مصلحت‌اندیشانه " در روابط منطقه‌ای را جایگزین دیدگاه "عقیدتی " کند و با یادآوری روابط مستحکم دولت وی با کشورهای عربی موسوم به "محور اعتدال "، متعهد شد تا پس از روی کار آمدن اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده، روابط با این کشورها را نه‌تنها به وضع سابق برگرداند بلکه بهتر و مستحکم‌تر کند و در راستای "طرح صلح عربی " نیز تلاش نماید.
طرح موسوم به "صلح عربی " که به پیشنهاد ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی در نشست سران عرب در بیروت در سال 2002 میلادی به تصویب رسید بر عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی در صورت عقب‌نشینی کامل این رژیم از سرزمین‌های اشغالی سال 1967 میلادی، تشکیل دولت فلسطین و حل مشکل آوارگان فلسطینی تأکید دارد.
پایگاه خبری دنیانیوز می‌افزاید: خاتمی در این تماس‌ها از سران این کشورها خواسته است با فشار بر دولت "باراک اوباما " رئیس جمهور آمریکا، وی را برای تسریع گفت‌وگوهای مستقیم بین واشنگتن و تهران متقاعد کنند تا بدین‌وسیله بهانه را از دست تندروها در جامعه ایران بگیرند.
این گزارش حاکی است، اظهارات اخیر اوباما درباره آمادگی دولت آمریکا برای گفت‌وگو با تهران در آینده نزدیک، ناشی از پاسخ مثبت سران این کشورها به درخواست خاتمی بوده است.
این گزارش افزوده است: این تماس‌ها خاتمی را برای اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری تشجیع کرد زیرا وعده‌هایی دریافت کرد که حاکی از همکاری تام و تمام این کشورها با وی در صورت انتخاب به عنوان رئیس‌جمهوری آینده ایران است.
سران کشورها که این منبع از آنان با عنوان "محور اعتدال عربی " و "سران برخی کشورهای مؤثر در جامعه جهانی " نام برده است، در پاسخ به اظهارات خاتمی تصریح کرده‌اند که اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده به پیروزی چشمگیری دست یابند، جامعه عربی و جامعه جهانی، با دیدگاه بسیار مثبتی با ایران تعامل خواهند کرد و منافع ایران را به‌سان منافع خود در نظر خواهند گرفت و همچنین به جای اینکه مانند وضع کنونی به ایران به عنوان "دشمن " بنگرند به آن به عنوان یک "شریک " خواهند نگریست.
این گزارش می‌افزاید: سران این کشورها تأکید کرده‌اند که این دستاوردها تنها در صورتی محقق خواهد شد که خاتمی متعهد شود در صورت پیروزی در انتخابات، با حکومت‌های عربی منطقه راه همکاری در پیش بگیرد و از روابط قدرتمند خود با «نیروهای غیرقانونی» مانند حماس و حزب‌الله لبنان، در راستای به ثمر نشستن طرح صلح عربی و برقراری آرامش در منطقه عربی به وسیله همکاری با حکومت‌های عرب استفاده کند.
این منبع دیپلماتیک خاطرنشان کرده است که سران این کشورها همچنین از خاتمی خواسته‌اند از تشدید جدال سنی ـ شیعه به‌ویژه در کشورهای لبنان، عراق و بحرین جلوگیری کند و از بیان اظهارات و حتی تلویحاتی که بیانگر تمایل ایران به تهدید امنیت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است بپرهیزد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد